Byggnadsnämnden lämnar positivt förhandsbesked för verksamhet avseende vingård med kompletterande restaurang, konferens och övernattning på fastigheten.
Ärendet :
Ansökan avser nylokalisering av ett bostadshus samt verksamhet för vingård med restaurang, konferens och övernattning inom en fastighet med en areal om ca 3,9 hektar. Fastigheten är i dagsläget bebyggd med ett enbostadshus och ekonomibyggnader. På fastigheten finns vidare vinodling och hästar. Fastigheten är belägen utanför detaljplanerat område och kommunens utvecklingsområden, inom sammanhållen bebyggelse.
Byggnadsnämnden bedömer att den föreslagna placeringen av ett nytt enbostadshus jämte verksamhet för vingård är lämplig med hänsyn till kravet på långsiktig god hushållning av mark och kommunens tätortsutveckling. Detta med beaktan av att föreslagen lokalisering är begränsad i omfattning. Ansökan bedöms sålunda uppfylla lämplighets- och hushållnings-kraven i 2 kap. 2-3 §
PBL. Nämnden bedömer vidare att föreslagna åtgärder inte utlyser detaljplanekravet då det inte råder någon avvägning mellan prioritering av olika mark-användningsintressen på aktuell fastighet.
Sammantaget bedömer nämnden att föreslagen placering av enbostadshus jämte verksamhet för vingård är lämplig med hänsyn till dess läge och omfattning samt att det inte råder något detaljplanekrav. Föreslagen verksamhet för vinproduktion bedöms kunna tillåtas i anslutning till vingården, med konferens och restaurang som komplement. Likaså bedöms möjlighet till mindre övernattning upp till 4 bostadsrum kunna tillåtas, antingen som komplement till vin-gården eller som en fristående mindre verksamhet i anslutning till gårdscentrum.
Verksamhet för vinproduktion bedöms utgöra ett väsentligt samhällsintresse som får ta jordbruksmark i anspråk. Placeringen sker i anslutning till gårdscentrum vilket anses vara godtagbart, förutsatt att ovan angivna villkor uppfylls. Verksamheten bedöms vidare inte medföra sådana betydande olägenheter att de inte kan placeras i närhet av andra bostäder i bebyggelsen.
Villkoren avseende verksamheten motiveras med att öka förutsättningarna för att tillgodose synpunkter från såväl grannar som Trafikverket.
Ansökan om förhandsbesked uppfyller sålunda 9 kap. 31 § PBL såvitt avser de åtgärder som föreslagits. Ett nytt enbostadshus jämte kompletterande verksamhet bedöms sålunda lämplig på fastigheten.
Full källtext :
Dnr BN 2020-003729
Beslut
Byggnadsnämnden lämnar positivt förhandsbesked för ett enbostadshus på fastigheten.
Byggnadsnämnden lämnar positivt förhandsbesked för verksamhet avseende vingård med kompletterande restaurang, konferens och övernattning på fastigheten.
Avgiften för beslutet är 19 200 kronor. Avgiften är reducerad med 7 680 kronor (40%) på grund av
att beslutet har tagit 12 veckor istället för 10 veckor. Kostnaden blir därför 11 520 kronor.
Avgiften är uträknad efter Taxa för byggnadsnämndens verksamhet, beslutad i kommunfullmäktige,
2019-08-13, § 107.
Villkor
Restaurang och konferens tillåts som komplement till vinproduktion, vilket utgör vingårdens huvudsakliga verksamhet.
Högst fyra övernattningsrum tillåts.
Verksamhetsbyggnaden ska utgöra en del av vinproduktionen på fastigheten och får sålunda inte
avstyckas från fastigheten.
Upplysning
Bedömning av verksamhetens exakta placering görs i bygglovsskedet men placeringen får ej vara närmare än 12 meter från Sätilavägen. Utfart mot Sätilavägen bör vidare anordnas med minsta möjliga ingrepp i jordbruksmark. Utfart kräver därtill tillstånd från Trafikverket.
Vid utformning och drift av en verksamhet nära bostäder bör vidare beaktas att åtgärden inte medför störningar för omgivningen. Om klagomål uppstår från grannar kan enheten för miljö och hälsoskydd begränsa verksamheten för att minska störningarna.
Enligt 9 kap. 39 § PBL innebär inte att sökt åtgärd får påbörjas. För att påbörja den sökta åtgärden krävs således bygglov.
Det är inte någon förutsättning för förhandsbesked att det finns en nyttjanderätt till marken.
Frågorna om servitut till väg och avloppsanläggning faller därmed utanför prövningen av förhandsbeskedet.
Slutligt ställningstagande till det sökta enbostadshusets placering och utformning ska ske i samråd med bygg- och miljöförvaltningen.Beslutet kommer att kungöras i Post- och Inrikes Tidningar. Dessutom kommer samtliga i ärendet berörda sakägare att informeras och delges beslutet.
Beslutet vinner laga kraft fyra veckor efter kungörelsedelgivning, alternativt tre veckor efter förenklad delgivning. Åtgärden får påbörjas tidigast fyra veckor efter att beslutet kungjorts i Post- och Inrikes Tidningar.
Beslutsmotivering
Ansökan avser nylokalisering av ett bostadshus samt verksamhet för vingård med restaurang, konferens och övernattning inom en fastighet med en areal om ca 3,9 hektar. Fastigheten är i dagsläget bebyggd med ett enbostadshus och ekonomibyggnader. På fastigheten finns vidare vinodling och hästar. Fastigheten är belägen utanför detaljplanerat område och kommunens utvecklingsområden, inom sammanhållen bebyggelse.
Byggnadsnämnden bedömer att den föreslagna placeringen av ett nytt enbostadshus jämte verksamhet för vingård är lämplig med hänsyn till kravet på långsiktig god hushållning av mark och kommunens tätortsutveckling. Detta med beaktan av att föreslagen lokalisering är begränsad i omfattning. Ansökan bedöms sålunda uppfylla lämplighets- och hushållnings-kraven i 2 kap. 2-3 §
PBL. Nämnden bedömer vidare att föreslagna åtgärder inte utlyser detaljplanekravet då det inte råder någon avvägning mellan prioritering av olika mark-användningsintressen på aktuell fastighet.
Sammantaget bedömer nämnden att föreslagen placering av enbostadshus jämte verksamhet för vingård är lämplig med hänsyn till dess läge och omfattning samt att det inte råder något detaljplanekrav. Föreslagen verksamhet för vinproduktion bedöms kunna tillåtas i anslutning till vingården, med konferens och restaurang som komplement. Likaså bedöms möjlighet till mindre övernattning upp till 4 bostadsrum kunna tillåtas, antingen som komplement till vin-gården eller som en fristående mindre verksamhet i anslutning till gårdscentrum.
Verksamhet för vinproduktion bedöms utgöra ett väsentligt samhällsintresse som får ta jordbruksmark i anspråk. Placeringen sker i anslutning till gårdscentrum vilket anses vara godtagbart, förutsatt att ovan angivna villkor uppfylls. Verksamheten bedöms vidare inte medföra sådana betydande olägenheter att de inte kan placeras i närhet av andra bostäder i bebyggelsen.
Villkoren avseende verksamheten motiveras med att öka förutsättningarna för att tillgodose synpunkter från såväl grannar som Trafikverket.
Ansökan om förhandsbesked uppfyller sålunda 9 kap. 31 § PBL såvitt avser de åtgärder som föreslagits. Ett nytt enbostadshus jämte kompletterande verksamhet bedöms sålunda lämplig på fastigheten.
Beslutet kan överklagas
Detta beslut överklagas genom att en skrivelse skickas till Byggnadsnämnden, Kungsbacka kommun, inom tre veckor från den dag då den som vill överklaga tog del av beslutet. Om skrivelsen har kommit in i rätt tid skickar Byggnadsnämnden den vidare till Länsstyrelsen i Hallands län, som prövar det överklagade beslutet. Om överklagan kommer in för sent avvisas den.
Överklagan ska innehålla vad för beslut som överklagas, varför det ska ändras och hur det ska ändras. Den som överklagar ska också uppge sina kontaktuppgifter i form av namn, postadress,telefonnummer och gärna e-postadress, samt underteckna överklagan. Om det finns handlingar som stöd för överklagan ska dessa bifogas.
Överklagandet får gärna skickas per e-post till info@kungsbacka.se.
Beslutsunderlag
Byggnadsnämndens arbetsutskott, 2021-08-26, § 365
Förvaltningens tjänsteskrivelse, 2021-08-12
Erinran från Rygga 8:4 2021-06-02, 2021-08-05
Erinran från Myrekulla 7:10, 2021-07-09
Remissvar från Miljö-och Hälsoskydd, 2021-07-01 karta nytt förslag ett hus (Ärende komplett) 2021-06-29
Erinran från delägare Rygga 5:1, 2021-06-14, 2021-07-10
Remissvar från Teknikförvaltningen 2021-06-03
Erinran (gällande tidigare förslag) från Rygga 8:8, 2021-06-04
Remissvar ang. Kommunala naturvårdsplanen 2021-06-02
Remissvar från Trafikverket 2021-05-26
tillägg verksamhetsbeskrivning 2021-05-20
Ansökan, verksamhetsbeskrivning, 2020-12-30
Historik
En ansökan om förhandsbesked för 3 enbostadshus med samma lokalisering som ett av de nu föreslagna enbostadshusen behandlas i BN 2016-001838 som inkom 2016-11-28. Den ansökan pausades när sökande ansökte om planbesked efter underrättelse att förvaltningen förberedde förslag till byggnadsnämnden att lämna negativt förhandsbesked.
I ansökan om planbesked KS-2019-00775 lämnades 2020-02-15 negativt besked för planansökan om 15-25 bostäder samt verksamhet för vinproduktion samt mottagning för sällskap och övernattning.
Lagstiftning
Enligt 9 kap. 17 § ska om den som avser att vidta en bygglovspliktig åtgärd begär det, byggnadsnämnden ge ett förhandsbesked i fråga om åtgärden kan tillåtas på den avsedda platsen.
Förhandsbesked ska enligt 9 kap. 31 § plan och bygglagen (PBL) ges för en åtgärd utanför ett område med detaljplan, om åtgärder inte förutsätter planläggning och uppfyller kraven i 2 kap. och delar av 8 kap. PBL.
Enligt 2 kap. 2 § PBL ska mark- och vattenområden användas för det eller de ändamål som områdena är mest lämpade för med hänsyn till läge, beskaffenhet och behov. Företräde ska ges åtsådan användning som från allmän synpunkt medför en god hushållning. Bestämmelserna om hushållning med mark- och vattenområden i 3 och 4 kap. miljöbalken tillämpas.
Förhandsbesked ska enligt 2 kap. 3 § PBL, med hänsyn till bland annat natur- och kulturvärden, främja en ändamålsenlig struktur och estetiskt tilltalande utformning av bebyggelse, grönområden och kommunikationsleder.
Enligt 2 kap. 4 § PBL får mark tas i anspråk för att bebyggas endast om marken från allmän synpunkt är lämplig för ändamålet.
Enligt 2 kap. 5 § PBL ska bebyggelse och byggnadsverk lokaliseras till mark som är lämpad för ändamålet med hänsyn till: människors hälsa och säkerhet; jord, berg och vattenförhållandena; möjligheterna att ordna trafik, vattenförsörjning, avlopp, avfallshantering, elektronisk kommunikation samt samhällsservice i övrigt; möjligheterna att förebygga vatten- och luftföroreningar samt bullerstörningar och; risken för olyckor, översvämning och erosion.
Enligt 2 kap. 6 § PBL ska bebyggelse och byggnadsverk utformas och placeras på den avsedda marken på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till stads- och landskapsbilden, natur- och kulturvärdena på platsen och intresset av en god helhetsverkan. Vidare ska bebyggelseområdets särskilda kulturhistoriska och miljömässiga värden skyddas.
Enligt 8 kap. 9 § PBL ska en obebyggd tomt som ska bebyggas anordnas på ett sätt som är lämpligt med hänsyn till landskapsbilden och till natur- och kulturvärdena på platsen. Naturförutsättningarna ska så långt möjligt tas till vara.
Enligt 4 kap. 2 § ska kommunen med en detaljplan pröva ett mark- eller vattenområdes lämplighet för bebyggelse och byggnadsverk samt reglera bebyggelsemiljöns utformning för
1. en ny sammanhållen bebyggelse, om det behövs med hänsyn till omfattningen av bygglovspliktiga byggnadsverk i bebyggelsen,
2. en bebyggelse som ska förändras eller bevaras, om regleringen behöver ske i ett sammanhang,
3. ett nytt byggnadsverk som inte är ett vindkraftverk, om byggnadsverket kräver bygglov eller är en annan byggnad än en sådan som avses i 9 kap. 4 a §, och
a) byggnadsverkets användning får betydande inverkan på omgivningen eller om det råder stor efterfrågan på området för bebyggande, eller b) byggnadsverket placeras i närheten av en verksamhet som omfattas av lagen (1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor, och
4. en åtgärd som kräver bygglov vid nyetablering av en verksamhet som omfattas av lagen om åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga kemikalieolyckor.
Trots första stycket 3 krävs det ingen detaljplan om byggnadsverket kan prövas i samband med en prövning av ansökan om bygglov eller förhandsbesked och användningen av byggnadsverket inte kan antas medföra en betydande miljöpåverkan.
Kommunicering
Grannar har hörts i ärendet, i ursprungligt förslag inkom tre synpunkter. Sökande har därefter justerat ansökan efter kommunicering av inkomna synpunkter och grannar hördes på nytt. Återigen inkom synpunkter med erinran från ägarna till tre fastigheter.Fastighetsägarna till Rygga 8:8 hade synpunkter på första förslaget och ansökan har justerats för att
tillgodose synpunkterna bl.a. att placera bostadshus utmed Sätilavägen. Fastighetsägarna till Rygga
8:8 har ej inkommit med nya synpunkter på det nu gällande förslaget.
Fastighetsägarna till Rygga 8:4 uttryckte i efter första förslaget att de ej vill ha en verksamhet i
anslutning till sin bostad och befarar att de blir störda av trafiken till en besöksanläggning. Sökande har därefter justerat sitt förslag och föreslagit ett bostadshus emellan. Rygga 8:4 motsätter sig fortsatt att verksamhet etableras inom byn och nära deras tomt.
Fastighetsägarna till Myrekulla 7:10 har yttrat sig om nu gällande förslag att de vill att vägen till verksamheten dras den kortaste vägen och inte omotiverat intill deras tomt, då de befarar att det kan bli omfattande trafik till och från verksamheten.
Delägare till Rygga 5:1 har ej känt till ansökan och vill inte att det meddelas ett förhandsbesked för verksamheten. Kan tänka sig avstyckning för bostäder.
Trafikverket, Förvaltningen för teknik och enheten för Miljö & hälsa, samt kommunens ekologer har fått möjlighet att yttra sig över förslaget.
Trafikverket har svarat att byggnad inte får placeras närmare väg än 12 m.
Förvaltningen för teknik har meddelat att vändplats ska anordnas för anslutningsväg till tomterna, samt vad som gäller för renhållningskärl.
Samhällsbyggnadskontoret har svarar att förslaget tangerar gränsen för område med Kommunal naturvårdsplan. Föreslagna åtgärder bedöms inte innebära en negativ påverkan på utpekade värden i naturvådsplanen.
Miljö och Hälsa svarar att planerad byggnation med enskild avloppsanläggning i avvaktan på kommunalt avlopp preliminärt år 2029 – 2031 bedöms inte innebära någon betydande påverkan inom vattenskyddsområdet på Lygnern som råvattentäkt. Här gäller hög skyddsnivå för enskilt
avlopp och ansökan görs till nämnden för Miljö och Hälsoskydd.
Förslag till beslut på sammanträdet
Thure Sandén (M) och Heinrich Kaufmann (C) yrkar bifall till arbetsutskottets förslag med ändring
av första beslutsmeningen, att lämna positivt förhandsbesked för ett enbostadshus på fastigheten med motiveringen att huset ska ligga inom ramen för befintlig fastighet och inte får avstyckas.
Beslutsgång
Ordförande Thure Sandén (M) konstaterar att det finns två förslag till beslut, arbetsutskottets förslag respektive eget med fleras yrkande. Ordföranden (M) prövar förslagen och finner att byggnadsnämnden beslutar enligt eget med fleras yrkande.
Beslutet skickas till
Sökande (A-post)
Post- och Inrikes Tidningar
Fastighetsägare till Myrekulla 7:10, Rygga 5:1, 8:4 och 8:8 (delges)
Lämna ett svar