1. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd (stadsdelsnämnden) fastställer verksamhetsplan för år 2021 enligt förvaltningens förslag och överlämnar den till kommunstyrelsen med det tillägg att indikator avseende andel legitimerade förskollärare ändras till 38 %.
2. Stadsdelsnämnden fastställer resultatenheter enligt bilaga
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om 162,4 mnkr i omslutningsförändringar
4. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om budgetjustering om 2,4 mnkr avseende medel för introduktionsförskola.
5. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om budgetjustering om 5 mnkr avseende medel för aktivitetscentra.
6. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om budgetjustering om 2,9 mnkr avseende medel för tryggt mottagande i hemmet.
7. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om budgetjustering om 2 mnkr avseende medel för skötsel av Grimsta naturreservat och Kyrkhamn.
Ärendet :
Verksamhetsplan 2021.
Reservationer Förslag till beslutVice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) lämnade ett förslag till beslut.Ledamot Özlem Körhan med fler (V) lämnade ett förslag till beslut.
ReservationVice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) reserverade sig mot beslutet enligt nedan: ’Att delvis godkänna förvaltnings förslag till beslut och därutöver anföra:Pandemin och den ekonomiska krisen påverkar oss alla. Personalen i förskolan, skolan och äldreomsorgen har dragit ett extremt tungt lass. För många stockholmare har det under året som gått blivit ännu tydligare hur viktigt det är att satsa på välfärden. En stark välfärd är grunden för ett Stockholm som orkar stå emot kriser och där invånarna känner sig trygga. Det är också viktigt att under denna tid ha en kontinuerlig kompetensutveckling för medarbetare inom kommunal verksamhet. Det blir lätt så att det tummas på när allt fler behöver bidra lite extra men att få en kompetensutveckling som man annars hade fått bör ses lika prioriterat nu.
Budgeten som antogs av fullmäktige i december återspeglar de borgerliga partiernas låga ambitioner för framförallt förskola, skola, bostadsbyggandet samt tryggheten i vår stad.
Vi Socialdemokrater har högre ambitioner. Vi vet att Stockholm kan och förtjänar bättre. Vi vill fortsätta arbetet för att Stockholm ska vara en stad för alla. En stad som håller samman med höga ambitioner för ekologisk, ekonomisk och demokratisk hållbarhet. Det är möjligt – men inte om man väljer skattesänkningen före välfärden som det nuvarande borgerliga styret gör.
Vi beklagar detta vägval och noterar att om Socialdemokraternas budgetförslag vunnit kommunfullmäktiges gehör hade Hässelby-Vällingby Stadsdelsnämnd fått 26 miljoner kronor mer till välfärden i vår stadsdel. Det hade inneburit möjlighet till fler anställda inom äldreomsorgen och förskolan. Det hade även skapat bättre förutsättningar för att kunna satsa mer på förebyggande verksamheter som exempelvis lämpliga och bra mötesplatser och personal som arbetar med ungdomar. Vi ser också att förvaltningen också bör ha ett ökat samarbete med föreningsdrivna samlingslokaler som exempelvis Vällingby Folkets Hus.
Fler barn och unga ska möta gemenskap, utveckling och trygghet. I många delar av vår stad pågår det en dragkamp om våra ungdomars framtid. Ska de lockas till det kriminella gängets gemenskap eller till familjens, föreningens och samhällets sida? Det borde vara uppenbart att samhället ska lägga all energi på att hindra kriminella gängs utbredning och istället erbjuda bra alternativ. Samtidigt ser inte verkligheten ut så. I Stockholms stad har anslagen till barn, fritid och kultur minskats med realt närmare 20 procent under år 2019 och år 2020. Kulturskolan har gjorts betydligt dyrare förbarnen vilket utesluter barn som kommer från familjer med mindre ekonomiska resurser. Och den budget som finansborgarrådet presenterar för år 2021 innebär att fritidsklubbarnas avgifter stigit med 50 procent på två år. Under 2021 höjer nu det grön-blåa styret avgiften för fritidsklubbar från 800 kronor/ termin till 1200 kronor/ termin vilket är ett hårt slag mot många familjer som behöver den verksamheten. Så kan samhällets signaler se ut i vägvalet mellan om barn och unga ska vara på klubben med gemenskap och utveckling eller om man ska tvingas ut på gatan och de väntande gängen. Stockholms stad behöver vända den här utvecklingen. Fler unga, inte färre, ska delta i idrott, kulturskola och fritidsklubb. Därför föreslår vi en avgiftsfri fritidsklubb, att idrottshallar vid skolor alltid ska fyllas med öppen verksamhet på eftermiddagar samt att avgiften till kulturskolan sänks och verksamheten utökas, framför allt i utsatta områden. Idrottsföreningar och andra delar av civilsamhället ska aktivt engageras för att skapa verksamheter som lockar. De mötesplatser som finns i staden i form av fritidsgårdar ska ha bättre och längre öppethållande och erbjuda ett bredare verksamhetsutbud som passar fler barn och ungdomar. Skolan ska tidigt se och fånga upp barn och ungdomar som riskerar att hamna på glid. Det är därför välkommet med de skolsociala team som startades under förra mandatperioden.
Vi noterar i det förslag som Mp, M, Kd, C och L nu lägger fram står det väldigt lite om hur man ska angripa och motverka det dödliga våldet som har ökat dramatiskt de senaste två åren. Det verkar inte vara prioriterat för det borgerliga styret som hellre fokuserar på att sälja ut allmännyttan och privatisera så mycket som möjligt under deras tid vid makten. Det lämnar ett öppet fält för de kriminella gäng som vill utöka och rekrytera våra barn och unga till sig. Vi vill minnas att Moderaterna i Hässelby-Vällingby i valrörelsen 2018 lovade dyrt och heligt att om de kom till makten skulle våldet minska markant och fler skulle känna sig trygga i Hässelby-Vällingby. Sanningen är att det har blivit precis tvärtom. Den borgerlig majoriteten har istället prioriterat skattesänkningar, tvångsprivatiseringar, chockhöjda avgifter till barn och ungas verksamheter och gjort en historisk låg satsning på skolan. Det gynnar en ökad gängkriminalitet och ökar utanförskapet som bildar en grogrund till det dödligt våld. Medan dödsskjutningarna ökar och sker i våra bostadsområden, på gator och torg väljer styret att skylla på staten och Socialdemokraterna. Staten har tillfört pengar vilket bidrog till att Hässelby-Vällingby gick med ett överskott på 47,8 miljoner kronor under 2020. Pengar som hade kunnat läggas på trygghetsskapande åtgärder, stärka våra kommunala verksamheter och bidra till en tryggare arbetsmiljö för personalen inom kommunal verksamhet. Det är det borgerliga politiska styret i vår stadsdelsnämnd som har ansvaret och fattar beslut när de sitter vid makten.
Full källtext :
§ 4
Verksamhetsplan för Hässelby-Vällingby
stadsdelsnämnd 2021
HV 2021/19
Beslut
1. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd (stadsdelsnämnden)
fastställer verksamhetsplan för år 2021 enligt förvaltningens förslag
och överlämnar den till kommunstyrelsen med det tillägg att
indikator avseende andel legitimerade förskollärare ändras till 38 %.
2. Stadsdelsnämnden fastställer resultatenheter enligt bilaga
3. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om 162,4 mnkr
i omslutningsförändringar
4. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om
budgetjustering om 2,4 mnkr avseende medel för
introduktionsförskola.
5. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om
budgetjustering om 5 mnkr avseende medel för aktivitetscentra.
6. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om
budgetjustering om 2,9 mnkr avseende medel för tryggt mottagande
i hemmet.
7. Stadsdelsnämnden ansöker hos kommunstyrelsen om
budgetjustering om 2 mnkr avseende medel för skötsel av Grimsta
naturreservat och Kyrkhamn.
Sammanfattning av ärendet
Verksamhetsplan 2021.
Reservationer
Förslag till beslut
Vice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) lämnade ett förslag till
beslut.
Ledamot Özlem Körhan med fler (V) lämnade ett förslag till beslut.
Reservation
Vice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) reserverade sig mot
beslutet enligt nedan:
’Att delvis godkänna förvaltnings förslag till beslut och därutöver
anföra:
Pandemin och den ekonomiska krisen påverkar oss alla. Personalen
i förskolan, skolan och äldreomsorgen har dragit ett extremt tungt
lass. För många stockholmare har det under året som gått blivit
ännu tydligare hur viktigt det är att satsa på välfärden. En stark
välfärd är grunden för ett Stockholm som orkar stå emot kriser och
där invånarna känner sig trygga. Det är också viktigt att under
denna tid ha en kontinuerlig kompetensutveckling för medarbetare
inom kommunal verksamhet. Det blir lätt så att det tummas på när
allt fler behöver bidra lite extra men att få en kompetensutveckling
som man annars hade fått bör ses lika prioriterat nu.
Budgeten som antogs av fullmäktige i december återspeglar de
borgerliga partiernas låga ambitioner för framförallt förskola, skola,
bostadsbyggandet samt tryggheten i vår stad.
Vi Socialdemokrater har högre ambitioner. Vi vet att Stockholm
kan och förtjänar bättre. Vi vill fortsätta arbetet för att Stockholm
ska vara en stad för alla. En stad som håller samman med höga
ambitioner för ekologisk, ekonomisk och demokratisk hållbarhet.
Det är möjligt – men inte om man väljer skattesänkningen före
välfärden som det nuvarande borgerliga styret gör.
Vi beklagar detta vägval och noterar att om Socialdemokraternas
budgetförslag vunnit kommunfullmäktiges gehör hade Hässelby-
Vällingby Stadsdelsnämnd fått 26 miljoner kronor mer till välfärden
i vår stadsdel. Det hade inneburit möjlighet till fler anställda inom
äldreomsorgen och förskolan. Det hade även skapat bättre
förutsättningar för att kunna satsa mer på förebyggande
verksamheter som exempelvis lämpliga och bra mötesplatser och
personal som arbetar med ungdomar. Vi ser också att förvaltningen
också bör ha ett ökat samarbete med föreningsdrivna
samlingslokaler som exempelvis Vällingby Folkets Hus.
Fler barn och unga ska möta gemenskap, utveckling och trygghet. I
många delar av vår stad pågår det en dragkamp om våra ungdomars
framtid. Ska de lockas till det kriminella gängets gemenskap eller
till familjens, föreningens och samhällets sida? Det borde vara
uppenbart att samhället ska lägga all energi på att hindra kriminella
gängs utbredning och istället erbjuda bra alternativ. Samtidigt ser
inte verkligheten ut så. I Stockholms stad har anslagen till barn,
fritid och kultur minskats med realt närmare 20 procent under år
2019 och år 2020. Kulturskolan har gjorts betydligt dyrare för
barnen vilket utesluter barn som kommer från familjer med mindre
ekonomiska resurser. Och den budget som finansborgarrådet
presenterar för år 2021 innebär att fritidsklubbarnas avgifter stigit
med 50 procent på två år. Under 2021 höjer nu det grön-blåa styret
avgiften för fritidsklubbar från 800 kronor/ termin till 1200 kronor/
termin vilket är ett hårt slag mot många familjer som behöver den
verksamheten. Så kan samhällets signaler se ut i vägvalet mellan
om barn och unga ska vara på klubben med gemenskap och
utveckling eller om man ska tvingas ut på gatan och de väntande
gängen. Stockholms stad behöver vända den här utvecklingen. Fler
unga, inte färre, ska delta i idrott, kulturskola och fritidsklubb.
Därför föreslår vi en avgiftsfri fritidsklubb, att idrottshallar vid
skolor alltid ska fyllas med öppen verksamhet på eftermiddagar
samt att avgiften till kulturskolan sänks och verksamheten utökas,
framför allt i utsatta områden. Idrottsföreningar och andra delar av
civilsamhället ska aktivt engageras för att skapa verksamheter som
lockar. De mötesplatser som finns i staden i form av fritidsgårdar
ska ha bättre och längre öppethållande och erbjuda ett bredare
verksamhetsutbud som passar fler barn och ungdomar. Skolan ska
tidigt se och fånga upp barn och ungdomar som riskerar att hamna
på glid. Det är därför välkommet med de skolsociala team som
startades under förra mandatperioden.
Vi noterar i det förslag som Mp, M, Kd, C och L nu lägger fram står
det väldigt lite om hur man ska angripa och motverka det dödliga
våldet som har ökat dramatiskt de senaste två åren. Det verkar inte
vara prioriterat för det borgerliga styret som hellre fokuserar på att
sälja ut allmännyttan och privatisera så mycket som möjligt under
deras tid vid makten. Det lämnar ett öppet fält för de kriminella
gäng som vill utöka och rekrytera våra barn och unga till sig. Vi vill
minnas att Moderaterna i Hässelby-Vällingby i valrörelsen 2018
lovade dyrt och heligt att om de kom till makten skulle våldet
minska markant och fler skulle känna sig trygga i Hässelby-
Vällingby. Sanningen är att det har blivit precis tvärtom. Den
borgerlig majoriteten har istället prioriterat skattesänkningar,
tvångsprivatiseringar, chockhöjda avgifter till barn och ungas
verksamheter och gjort en historisk låg satsning på skolan. Det
gynnar en ökad gängkriminalitet och ökar utanförskapet som bildar
en grogrund till det dödligt våld. Medan dödsskjutningarna ökar och
sker i våra bostadsområden, på gator och torg väljer styret att skylla
på staten och Socialdemokraterna. Staten har tillfört pengar vilket
bidrog till att Hässelby-Vällingby gick med ett överskott på 47,8
miljoner kronor under 2020. Pengar som hade kunnat läggas på
trygghetsskapande åtgärder, stärka våra kommunala verksamheter
och bidra till en tryggare arbetsmiljö för personalen inom
kommunal verksamhet. Det är det borgerliga politiska styret i vår
stadsdelsnämnd som har ansvaret och fattar beslut när de sitter vid
makten.
Det är sorgligt att se att det nuvarande grön-blåa styret inte tar det
ökade våldet och det ökade dödliga våldet på större allvar och sätter
in åtgärder mot det. Det visar att det är lätt att prata i en valrörelse
men när de väl kommer till makten händer inget annat än en klar
försämring för invånarna i alla åldrar, tvångsprivatiseringar och
billiga och snabba utförsäljningar av kommunal verksamhet.
Socialdemokraterna kan bara beklaga det nuvarande borgerliga
styrets brist på ambitioner, prioriteringar, vilja och medel att
utveckla vårt samhälle och stadsdel till det bättre. Vi vill ge en stor
eloge till alla som arbetar inom Hässelby-Vällingbys förvaltning,
som trots skattesänkningar och en verksamhetsplan med pinsamt
låga ambitioner, ändå gör ett fantastiskt arbete. Det går oss inte
obemärkt förbi.
Förskola
Högermajoriteten fortsätter för tredje året i rad att spara på
förskolan och den historiskt låga satsningen på förskolan kommer
att leda till sämre personaltäthet och större barngrupper. Det blir en
verksamhet som i grunden tar mindre hänsyn till barns behov och
gör verksamheten mindre attraktiv för de som jobbar i
verksamheten.
Vi socialdemokrater föreslog en budget som skulle ha anslagit 175
miljoner kronor mer till den kommunala förskolan i Stockholm stad.
För vi vet att staden behöver driva en politik där förskolan ges
resurser att ha en bemanning med en högre personaltäthet och ökad
andel förskollärare. Idag är personalsituationen på stadens förskolor
mycket ansträngd samtidigt som pandemin ställer ytterligare krav
på verksamheten. Verksamheterna har i många fall inte utrymme att
ta in vikarier och i det läget väljer den borgerliga majoriteten att
ytterligare försämra förskolornas förutsättningar med en stramare
budget.
Den schablonhöjning med 1,5 procent som den borgerliga
majoriteten ansett ska garantera alla barn i Stockholm en bra start i
livet leder till att ytterligare nerskärningar kommer att krävas ute i
verksamheterna då kostnaderna för pris- och löneökningar kommer
att öka med minst 1,7 procent under kommande år. Detta skapar ett
underskott som måste hanteras på ett eller annat sätt. De reella
kostnaderna för förskolan kommer dessutom med all sannolikhet att
öka med mer än 1,7 procent eftersom förskollärare är ett bristyrke,
vilket pressar upp löneökningarna i en betydligt högre takt än i
andra yrken.
Resultatet av den borgerliga budgeten blir en förskola som ska klara
pris- och löneökningar utan tillräckligt utrymme för det.
Förskolechefer tvingas nu administrera besparingar istället för att
ägna sig åt kunskap och pedagogisk verksamhet.
Vi vet att Stockholm kan bättre. Varje barn måste vara trygg med
personalen som de spenderar sina dagar med, och vårdnadshavarna
ska känna trygghet när de lämnar på morgonen. Samtidigt måste
personalen veta att de har kollegor och en rimlig arbetsbelastning.
Vi Socialdemokrater prioriterar en god och trygg arbetsmiljö för
alla anställda. Därför föreslog vi ett antal åtgärder och målsättningar
för att vända den negativa utvecklingen för en förskola av högsta
kvalitet:
• Vi satsar 60 miljoner kronor för att nå målet om ökad
personaltäthet och ökad andel förskollärare.
• Personaltätheten ska över en fyraårstid öka till max 4,5 barn per
pedagog och andelen förskolelärare ska öka till minst 41 procent.
• Vi satsar 17 miljoner kronor på att erfarna barnskötare ska få en
riktad lönesatsning.
• Vi satsar 23 miljoner kronor på att alla stadsdelar ska ha tillgång
till ett förstärkningsteam för vikarier.
• Vi satsar 7 miljoner kronor på att inrätta fler
introduktionsförskolor.
Äldreomsorg
Det som vi länge vetat har blivit akut under pandemin – att
personalen måste känna trygghet för att kunna utföra sitt jobb på
bästa sätt. Man ska ha råd och möjlighet att vara sjuk, man ska
kunna byta om efter arbetspasset och man ska ha tillgång till rätt
utrustning och kunskap. Trygga anställningar för personalen gör att
kompetensen och kvaliteten kan öka samt att man vågar anmäla
eventuella missförhållanden i verksamheten. Det har alltid varit
viktigt, nu ser vi att det också räddar liv.
Under pandemin har smittan varit större på boenden med högre
andel timanställda och information om bland annat ändrade rutiner
har visat sig vara svår att få ut till den personalen. De har blivit
tilldelade arbetsuppgifter som inneburit att de gått mellan boenden
och avdelningar, eftersom de arbetar från dag till dag där det
behövs. Chefer inom äldreomsorgen har inte sällan ansvar för 50
medarbetare, vilket är ohållbart. Vi vill arbeta för ett mer
närvarande ledarskap med max 25 medarbetare per chef.
Vi satsar 85 miljoner mer än den borgerliga majoriteten på
äldreomsorgen. Vi vill ha fler trygga jobb och vi vill skärpa kraven
för att fler ska kunna få en tillsvidareanställning och för att fler ska
kunna jobba heltid. Vi vill även stärka arbetet kring utskrivningar
från sjukvården med trygg hemgång och fler korttidsplatser. Och vi
vill påbörja arbetet för att införa en seniorbostadsgaranti.
Många äldre lider av ensamhet och social isolering, vilket staden
behöver arbeta för att motverka. Att vara ofrivilligt ensam är inte
bara besvärligt eller till och med fruktansvärt för den enskilde, det
kan också leda till fysiska och psykiska följdsjukdomar för den
drabbade. Och vice versa, fysiska sjukdomar och psykisk ohälsa
kan leda till ofrivillig ensamhet. Det saknas en övergripande
styrning och samordning av stadens förebyggande och uppsökande
verksamhet. Äldreomsorgen måste ges förutsättningar att tillgodose
de äldres sociala behov, oavsett om det är i den enskildes eget hem
eller på ett särskilt boende. Därför ska alla stadsdelsnämnder ha ett
systematiskt förebyggande och uppsökande arbete för att säkerställa
att rätt målgrupp nås och att verksamheten motsvarar de
individuella behoven. Läkarvården vid äldreboendena måste
utvecklas och stärkas, antingen genom kommunalt anställda läkare
eller genom ett förbättrat samarbete med Region Stockholm. Det är
också en viktig del i arbetet att samtliga äldre ska känna sig trygga
på sina boenden.
Måltiden för den äldre ska vara en lustfylld upplevelse. Under några
år har de blågröna avsatt pengar till Matlyftet, med målet att ge
äldre bättre måltidsupplevelser och att motverka ofrivillig ensamhet.
Vi vill verka mer långsiktigt genom att satsa på att utse
måltidsombud inom varje enhet inom hemtjänsten och på särskilda
boenden. Dietisterna ska, tillsammans med måltidsombuden,
kompetensutveckla omsorgspersonalen i kostfrågor. Denna metod
har en långsiktig effekt i verksamheterna.
• Vi satsar 35 miljoner kronor på att grundbemanningen inom
äldreomsorgen ska öka och att 90 procent av tjänsterna ska vara på
heltid samt i form av tillsvidareanställning.
• Vi satsar 25 miljoner kronor på bemanningsenheter med
fastanställd heltidspersonal i alla stadsdelar.
• Vi satsar 4 miljoner kronor på att utse måltidsombud inom varje
enhet inom hemtjänsten och på särskilda boenden.
• Vi satsar 13 miljoner kronor på att utveckla förenklat
beslutsfattande inom hemtjänsten för att äldre ska få större
inflytande över sin vardag.
• Vi satsar 29 miljoner kronor på tryggt mottagande och fler
korttidsplatser för att ingen ska vara kvar på sjukhus längre än
nödvändigt och ingen ska komma hem till sin bostad utan att få den
hjälp som krävs hemma.
Barn, kultur och fritid
I skuggan av pandemin har 2020 också varit det år då det slagits
rekord i antal skjutningar. Vi vet att det är de förebyggande
insatserna som gör mest skillnad i kampen mot kriminalitet.
Utvecklingen måste vändas. Stockholm kan bättre. Polisens
uppmaning till staden är tydlig; ge skolan bra förutsättningar att
jobba förebyggande. Det är inte svårt att se att skolorna kommer
tvingas välja bort det som inte är lagreglerat om de har otillräckliga
resurser och att mycket av förebyggande insatser i stället kommer
att komma att landa på stadsdelsnämnderna. Detta samtidigt som
stadsdelsnämnderna de senaste åren fått sämre förutsättningar. Det
förebyggande arbetet behöver stärkas och vi föreslog därför en
riktad satsning mot 10 till 15-åringar med målet att ingen som är
ung idag ska vara del av gängen i framtiden. I vårt Stockholm ska
alla känna sig trygga och inkluderade. Vi behöver ha fler
bemannade parklekar och öppna bemannade fritidsgårdar med
kompetent personal som kan möta våra unga och erbjuda dem en
meningsfull fritid.
Den borgerliga majoriteten lägger i år en budget med en mycket
blygsam uppräkning av skolans budget. Med tanke på de
utmaningar som skolan står efter förra årets strama budget är det
förvånande att skolan inte ges mer resurser. Vi vill att
fritidsklubbarna avgiftsbefrias och ett särskilt stöd till fritidshem i
socialt utsatta områden införs. Skolan ska vara en trygg plats för
barn och unga i staden och därför sänker vi trösklarna för barn att
delta i fritidsklubbarnas och fritidshemmens verksamhet.
• Vi satsar 10 miljoner kronor på riktiga parklekar – rustade för
framtiden, bemannade och öppna när barn vill leka.
• Vi satsar 10 miljoner kronor på ökat öppethållande och mer riktad
verksamhet på fritidsgårdarna.
• Vi satsar 4 miljoner kronor på att alla föräldrar och nyblivna
föräldrar i Stockholm erbjuds stöd och program i föräldraskap.
Arbetsmarknadsåtgärder
Trots att arbetslösheten har ökat och ungdomsarbetslösheten har
fördubblats sedan förra året vägrar den borgerliga majoriteten att
agera. Insatser, investeringar och politisk vilja krävs för att vända
utvecklingen. Vi satsar 55 miljoner kronor mer än den borgerliga
majoriteten för att vi vet att Stockholm kan bättre. Vårt mål är att
ungdomsarbetslösheten ska halveras. Jämfört med när vi satt vid
makten har det varit färre feriejobb för våra ungdomar under det
grön-blåa styret. Pengarna och ambitionerna har inte räckt till.
Staden har många verktyg att sätta in för att människor som står
långt ifrån arbetsmarknaden ska ges möjlighet att få ett jobb och
egen försörjning. För de som saknar utbildning ska staden
säkerställa att de får rätt kompetens för att kunna ta ett arbete. Vi
vill att kvinnor och män ska ha samma möjligheter till ekonomisk
självständighet livet ut, det är också viktigt för att öka
jämställdheten och jämlikheten i vårt samhälle och stadsdel.
Alla stockholmares kunskap, erfarenhet och kraft ska tas tillvara.
Genom aktiva arbetsmarknadsinsatser kan staden verka för att
kostnader för försörjningsstöd minskar samtidigt som skatteintäkter
kan öka.
• Vi satsar 36,5 miljoner kronor på 1100 nya Stockholmsjobb.
• Vi satsar 19 miljoner kronor på att fler unga ska få
arbetslivserfarenhet genom feriejobb.
Ekonomiskt bistånd
Arbetslösheten i Stockholm har legat på låga nivåer under många år
men trenden bröts år 2019 då arbetslösheten började stiga. Den
historiska trenden med minskat antal hushåll som erhåller
ekonomiskt bistånd har också brutits. Coronakrisen har lett till att
arbetslösheten har ökat inom vissa branscher och de många
stockholmare som av olika anledningar stod utanför
arbetsmarknaden har fått det ännu svårare att ta sig in nu.
• Vi satsar 4 miljoner kronor på förstärkt vägledning till arbete och
utbildning.
Individ- och familjeomsorg, inklusive socialpsykiatri
Coronakrisen har lett till att flera oroar sig för sin ekonomi och den
höga arbetslösheten innebär att många också får det svårare att klara
sin ekonomi. Vi stärker budget- och skuldrådgivning för att alla
som oroar sig för sin ekonomi eller har stora skulder ska få råd och
stöd.
Staden har ett ansvar i att stötta brottsoffer, och då särskilt kvinnor
och barn som är eller har varit utsatta för våld av närstående. Vi vill
att ett utvecklingsarbete ska göras för att hitta våldsutsatta med
särskild sårbarhet såsom äldre, personer med funktionsnedsättning
och/eller beroendeproblem samt säkerställa att dessa personer får
det stöd som de har behov av.
Under åren fram till år 2025 ska staden konsekvent och uthålligt
motarbeta ökad otrygghet, brottslighet och segregation. Målet är att
ingen ung är kriminell år 2025. Trygg barndom och trygg uppväxt
lägger grunden för att motverka brottslighetens grundorsaker.
Polisen, akademin och professionen är alla överens om staden måste
göra mer för att säkerställa att barn och unga rustas med fler
skyddsfaktorer. Staden kan också göra mer för att motverka att unga
vistas i riskmiljöer och att de anammar en kriminell livsstil. Vi vill
genom en historisk satsning säkerställa att barn och ungdomar hittar
framtiden i samhällsgemenskapen, familjen, skolan och det civila
samhället, snarare än i kriminella gäng och organiserad brottslighet.
Grundläggande för detta är att öka barn och ungdomars framtidstro,
tillit och trygghet. Stadens samtliga nämnder och styrelser ska
därför arbeta med målsättningen att ingen i åldersgruppen 10 till 15
år under perioden fram till år 2025 ska lockas in i brottslighet eller
begå kriminella handlingar. Genom att stärka skyddsvallarna på
riktigt under denna kritiska ålder stärks också motståndskraften
under de äldre tonåren.
Genom förstärkningsteamen och insatsteam förstärks socialtjänsten
så att fler fångas upp tidigt. I vår budget för ett Stockholm som kan
bättre reserveras närmare 200 miljoner kronor i flera nämnder i en
satsning för att ge reella förutsättningar att uppnå målet om ingen
ung i kriminalitet till år 2025. Stadens alla verksamheter ska i sina
verksamhetsplaner redovisa hur man kommer jobba med
målgruppen 10 till 15-åringar med målbilden att ingen ung ska vara
i kriminalitet till år 2025.
Vi vill att personer som behöver stöd för att lämna en kriminell
livsstil ska få en första kontakt med staden inom 24 timmar. De
sociala insatsgrupperna stärktes under den förra mandatperioden. Vi
vill fortsätta utveckla insatsgruppernas roll och arbetssätt.
Insatsgruppernas arbete med att nå den yngre målgruppen 12–18 år
ska utvecklas och likställigheten ska öka. De effektivaste metoderna
ska användas i stödet till individen. När fler visar intresse för att
lämna kriminaliteten ska staden snabbt erbjuda insatser.
• Vi satsar 2 miljoner kronor på att SIP-samordnare permanentas
och antalet samordnare utökas.
• Vi satsar 3 miljoner kronor på en tillgänglig budget- och
skuldrådgivning inför lågkonjunktur.
• Vi satsar 7 miljoner kronor på stöd för att lämna en kriminell
livsstil inom 24 timmar.
• Vi satsar 5 miljoner kronor på det uppsökande arbetet för att hitta
våldsutsatta.
• Vi satsar 14 miljoner på trygga barn och ungdomar, med bland
annat fler fältassistenter, mer förebyggande arbete och mer
samverkan med skolan.
Stöd och service till personer med funktionsnedsättning
I ett Stockholm för alla främjas jämlikhet i levnadsvillkor och full
delaktighet i samhällslivet. Vi vill motverka hälsorisker bland
personer med funktionsnedsättning. Genom att samarbete med
berörda nämnder och civilsamhällets aktörer ska hälsofrämjande
insatser utvecklas och kunskap om tillgängliga aktiviteter spridas. I
syfte att förbättra hälsan för de som bor i gruppbostäder med
särskild service enligt LSS vill vi att friskvårdskort på stadens
simhallar ska erbjudas. Simhallarna erbjuder olika aktiviteter både i
bad och gym.
• Vi satsar 4 miljoner kronor på hälsofrämjande insatser och
friskvårdskort för alla med LSS-insatsen gruppbostad.
Stadsmiljö
Stockholm barn och unga behöver goda miljö för lek och
utveckling. Därför är det viktigt att investera och utveckla stadens
lekplatser, rusta upp och bemanna parklekar, värna våra
rekreationsområden samt tillföra fler plaskdammar. Idag är många
av staden parklekar i dåligt skick och med tidigare sparkrav har
flera parklekar runtom i staden fått minskad bemanning de senaste
åren. Stockholm kan bättre och behöver satsa på stadens barn och
unga.
Biologisk mångfald är en av de grundläggande förutsättningarna för
att våra ekosystem ska kunna leverera funktioner och nyttor som vi
människor behöver och använder. Den biologiska mångfalden är
idag en akut fråga. Det är i första hand stadsdelsnämnderna som
ansvarar för skötseln av naturmarken, inklusive naturreservaten. I
och med ökade ambitioner kommer också behovet av driftmedel att
öka. Men istället för ökade resurser till stadsdelarna har stora
nedskärningar gjorts för att kunna sänka skatten. Det drabbar
naturvårdsskötseln och den biologiska mångfalden. För att få till
förbättringar i verkligheten måste även de som ska utföra det
långsiktiga driftarbetet få de resurser som krävs.
• Vi satsar 10 miljoner kronor på upprustning av exempelvis
lekplatser/parklekar/plaskdammar.
• Vi satsar 5 miljoner kronor på ökad naturskötsel.
Överskottspengarna på 47,8 miljoner kronor
Vi föreslår att man tar av överskottet och satsar följande för att
stärka våra kommunala verksamheter i Hässelby-Vällingby stadsdel
och för att motverka våldet och otryggheten
• 20 miljoner kronor till trygghetsskapande åtgärder i Hässelby-
Vällingby stadsdel
• 20 miljoner kronor för att stärka den kommunala äldrevården och
skapa trygga anställningar, få bort ofrivilliga deltidsanställningar
samt till kompetensutveckling
• 7, 8 miljoner kronor till den kommunala förskolan, för trygga
anställningar samt till kompetensutveckling.’
Reservation
Ledamot Özlem Körhan med fler (V) reserverade sig mot beslutet
enligt nedan:
’Förslag till beslut
– att avslå förvaltningens förslag till budget och verksamhetsplan
2021
– att återkomma med ett förslag till verksamhetsplan och budget
utifrån Vänsterpartiets reservation i kommunfullmäktige
– att därutöver anföra:
Med Vänsterpartiets budgetförslag får stadsdelsnämnderna totalt
455,0 miljoner kronor mer än majoritetens budget för 2021. Det är
en budget för att stärka välfärden och ge stadsdelsnämnderna
långsiktigt stabila budgetramar istället för korta satsningar på
enskilda projekt. Under pandemin har stadsdelsnämndens
verksamheter påverkats mycket och många medarbetare har fått
ställa om sin verksamhet flera gånger om. Att möta helt nya
utmaningar varje vecka kostar på och medarbetarna har fått arbeta
hårt under lång tid nu. Att stärka välfärden är därför en central del
av Vänsterpartiets budgetförslag för Stockholm. De som arbetar i
välfärden ska inte behöva oroa sig för nedskärningar, för få kollegor
och orimliga effektiviseringskrav – särskilt inte i det pressade läge
som en pandemi innebär. De ska känna att de har förutsättningar för
att göra sitt jobb på bästa sätt. Vi vill satsa på långsiktiga
kompetensutvecklingsmedel med fokus på fortbildningsbehovet i
förskola, socialtjänst, LSS och äldreomsorg.
Förskola
Alla barn har rätt till en trygg och lugn förskolemiljö där de kan
utvecklas efter sina förutsättningar. Det är därför hög tid att ge
förskolorna de resurser som krävs för att minska ned
barngruppernas storlek. Med Vänsterpartiets budget, som har en
schablonhöjning på 3 % till förskolorna, finns utrymme att öka
personaltätheten och därmed skapa utrymme för att minska ned
barngrupperna. Vi satsar även på att stärka kompetensen på
förskolorna för att öka andelen utbildade pedagoger och arbeta för
en god personalkontinuitet i förskolan.
Barnen måste ges plats när staden växer. Tillräckliga ytor för
förskolegårdar ska prioriteras i planeringen och riktlinjer för
lekvärdesfaktorer tas fram för att kompensera när och om friytan
per barn är begränsad. I ett tidigt skede i stadsplaneringen ska
staden tillförsäkra att barns röster blir hörda och planera för lek,
rörelse och idrott.
Förebyggande verksamhet
Fritidsverksamheter och parklekar är viktiga kompensatoriska
verksamheter som ska erbjuda barn och unga en meningsfull fritid
och stärka viktiga skyddsfaktorer, de ska arbeta nära andra
förebyggande verksamheter så som fältassistenter. Vänsterpartiet
vill därför satsa särskilt på parklekarna genom att ta fram en
långsiktig investeringsplan för att rusta och bygga fler parklekar i
staden. Vi vill att parklekarna ska vara bemannade och ha generösa
öppettider även på helgerna. I vår budget finns det även särskilda
satsningar på att stärka fritidsgårdarna, medborgarkontoren och
lokal kulturverksamhet, vi vill också satsa på fler medborgarvärdar.
På fritidsgårdarna ska det finnas närvarande och trygga vuxna
förebilder som spelar en viktig roll i det trygghetsskapande arbetet
och som arbetar nära fältassistenter, skola och socialtjänsten. Alla
barn och unga har rätt till en meningsfull fritid oavsett
funktionsförmåga, därför avsätter vi särskilda medel för att
förstärka fritidsverksamhet för barn och unga med
funktionsvariation.
Arbetsmarknad
Arbetslösheten ökar i landet och Stockholm är inget undantag. I
december 2020 kunde vi konstatera att antalet arbetslösa i staden
har ökat med 44,9 % jämfört med samma period 2019. Trots detta
har majoriteten ställt krav på att stadsdelsnämnden ska effektivisera
sin arbetsmarknadsverksamhet och ambitionen för antalet feriejobb
är den samma som tidigare tre år. Med Vänsterpartiets budget kan
staden utöka antalet feriejobb med 1 000 arbetstillfällen, förstärka
jobbtorgen och intensifiera arbetet med unga som varken arbetar
eller studerar. Vi satsar även på fler Stockholmsjobb och ökad
närvaro i ytterstaden tillsammans med civilsamhället.
Socialtjänst
Med tanke på att vi går en oroväckande framtid tillmötes och att vi
inte ser något som talar för att behoven inom individ- och
familjeomsorgen kommer att minska är det ändå svårt att se att
budgeten kommer räcka till. Samtidigt nås vi av rapporter om att
barnfattigdomen ökar och att andelen orosanmälningar gällande
barn ökar. Vi vet redan nu att pandemin drabbat särskilt
socioekonomiskt svaga familjer miljöer hårt. I detta läge är det
mycket oroande att budgeten för ekonomiskt bistånd och
handläggning inte ökas i jämförelse med 2020 i majoritetens
budget. För att förbättra arbetssituationen för socialsekreterare och
biståndshandläggare behöver arbetet med handlingsplanen fortsättas
och fördjupas, därför satsar vi i Vänsterpartiet på en förstärkning av
det arbetet. Det förebyggande arbetet gentemot unga lagöverträdare
behöver utökas och de sociala insatsgrupperna förstärkas.
Vänsterpartiet anser att det är av yttersta vikt att det inte avvaktas
med att göra placeringar av barn och ungdomar när behov finns
eller att göra för tidiga hemtagningar för att spara pengar. Vi vet att
flera olika placeringar är av ondo för de omhändertagna barnen och
ungdomarna medan en långsiktig placering oftast gynnar denne.
Därför gör vi en satsning på 45 miljoner kronor för att säkerställa
placeringar. Ett liv fritt från våld är en grundläggande mänsklig
rättighet. Programmet mot våld i nära relationer och hedersrelaterat
våld och förtryck ska tillämpas och vi anser att stadsdelen ska stärka
insatserna mot våld i nära relationer.
Äldreomsorg
Coronapandemin har tydligt visat behovet av stora satsningar på
äldreomsorgen. De anställda inom äldreomsorgen har gjort
fantastiska insatser under krisen, men utgångsläget med en splittrad
vård och omsorg med ett stort antal privata aktörer, många
tidsbegränsat anställda och brister i bemanningen var inte det bästa
utgångsläget för en kris. Kommande år kommer det behöva göras
stora satsningar på äldreomsorgen. Det behövs fler fasta
anställningar och ökad bemanning och förstärkt läkarnärvaro på
äldreboenden, liksom bättre möjligheter för äldreomsorgschefer att
utöva ett närvarande ledarskap. Därför satsar vi 50 miljoner kronor
för att anställa fler sjuksköterskor, fysioterapeuter och
arbetsterapeuter inom äldreomsorgen. I Vänsterpartiets budget höjer
vi schablonerna för avlösning och ledsagning samt peng för daglig
verksamhet till 3 % för att med säkerhet täcka upp för pris- och
lönekompensation. Vi vill att staden ska fortsätta att satsa på tryggt
mottagande och utveckla aktivitetscenter.
En bra äldreomsorg är också en viktig jämställdhetsfråga. De som
jobbar i äldreomsorgen är till väldigt stor del kvinnor, och deras
arbete måste uppvärderas.’
Ersättaryttranden
Ersättare Angelo Tapia (FI) lämnade följande ersättaryttrande:
’Verksamhetsplanen för Hässelby-Vällingby Stadsdelsnämnden
avspeglar den moderatledda majoritetens budget där ambitioner och
satsningar för att utjämna ojämlika livsvillkor, förbättra
jämställdheten och sätta mänskliga rättigheter i politikens centrum
saknas. Det är också en plan om hanteringen av pandemins
påverkan på Stockholms verksamheter och invånare.
Feministiskt initiativ vill särskilt lyfta fram följande punkter som
mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer. Det står att mäns
våld mot kvinnor ska upphöra men majoriteten fortsätter att driva
bostadspolitik som gynnar privata bolags vinster vilket försvårar för
kvinnor som vill flytta att hitta mer kortsiktigt men även långsiktigt
boende. Våld i nära relationer påverkar ofta barnen och majoritetens
bostadspolitik hindrar stadens barn att få utöva och åtnjuta sina
rättigheter utifrån barnkonventionen som nu är svensk lag.
När det kommer till pågående klimatkatastrof vill majoriteten att
klimatpåverkan från upphandlade livsmedel och måltider ska
minska men det finns ingen strategi eller mål för att minska
upphandlande av animalier. Det är väldokumenterat att animalier
skadar miljön mer och bidrar till ökat koldioxidutsläpp jämfört med
vegetabiliska livsmedel och måltider. Därför måste en övergång
från animaliska livsmedel och måltider till mer vegetabiliska också
vara i fokus gällande upphandlingarna.
Stadens biltrafik bidrar till stora koldioxidutsläpp som påverkar
klimatet men också våra invånares fysiska hälsa genom buller och
luftföroreningar. Det finns initiativ för grönare resor i samband med
och under arbete som gäller stadens verksamheter men de är
otillräckliga. Det saknas också mål, strategi och incitament för att
invånare ska resa mer hållbart på sin fritid eller i samband med att
de ska till en verksamhet som inte tillhör staden. Detta är djupt
oroande och ett tecken på att majoriteten inte tar klimatkrisen på
tillräckligt stort allvar.
Majoriteten hävdar att de vill värna och stärka demokratin men det
verkar inte gälla arbetsplatserna i staden. Det finns inga mål eller
strategier för att öka de anställdas inflytande över olika
verksamheter eller planer att öka arbetsplatsdemokrati. Det denna
pandemi har visat är att anställda som jobbar nära våra invånare
inom tex äldreomsorg och förskolor, ofta besitter kunskaper och
perspektiv som måste få mer uppmärksamhet och inflytande i
beslutsprocesser och arbetsfördelning.’
Propositionsordning
Ordförande Bo Arkelsten med fler (M), Fatima Nur (L), Peter
Dannqvist (MP) och Carina Franke (KD) yrkade bifall till
förvaltningens förslag till beslut.
Vice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) lämnade ett eget förslag
till beslut och yrkade bifall till detta.
Ledamot Özlem Körhan med fler (V) med flera lämnade ett eget
förslag till beslut och yrkade bifall till detta.
Ordförande Bo Arkelsten (M) ställde proposition på förslagen och
fann att nämnden beslutat enligt förvaltningens förslag till beslut.
Förslag till beslut om tilläggsförslag
Vice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) lämnade ett förslag till
beslut om ett tilläggsförslag med nedan yrkande:
’Att delvis godkänna förvaltnings förslag till beslut och därutöver
anföra
1, att lägga till nedanstående indikatorer:
1a, andel medarbetare med ofrivillig deltid som inte erbjuds heltid
inom egen regi
1b, andel medarbetare med ofrivillig deltid som inte erbjuds heltid
inom upphandlad verksamhet
1c, andel timanställda inom äldreomsorgen’
Ledamot Özlem Körhan med fler (V) anslöt sig till (S) förslag till
beslut om tilläggsförslag.
Ersättare Angelo Tapia (FI) anslöt sig till (S) förslag till beslut om
tilläggsförslag genom ett ersättaryttrande.
Propositionsordning
Ordförande Bo Arkelsten med fler (M), Fatima Nur (L), Peter
Dannqvist (MP) och Carina Franke (KD) yrkade på avslag.
Vice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) och ledamot Özlem
Körhan med fler (V) yrkade på bifall.
Ordförande Bo Arkelsten (M) ställde proposition på förslagen och
fann att nämnden avslagit yrkandet.
Votering
Omröstning begärdes av (S).
Propositionsordning
Följande propositionsordning fastställdes: De som vill bifalla (S)
yrkande röstar ja. De som vill avslå (S) yrkande röstar nej.
Omröstningen utföll med 5 jaröster och 8 nejröster.
Ja svarade: Lisa Carlsson (S), Peter Engberg (S), Norma Arande de
Gutierrez (S), Özlem Körhan (V) och Mohibul Ezdani Khan (V)
Nej svarade: Bo Arkelsten (M), Jennyfer Redin (M), Busra
Kocaturk (M), Ann-Margrete Nilsson (M), Fatima Nur (L), Peter
Dannqvist (MP), Carina Franke (KD) och Anette Hargemark (SD)
Reservation
Vice ordförande Lisa Carlsson med fler (S) och ledamot Özlem
Körhan med fler (V) reserverade sig enligt förslag till beslut om
tilläggsförslag.
Handlingar i ärendet
403099 (Godkänd – R 1) Verksamhetsplan för Hässelby-
Vällingby stadsdelsnämnd 2021
408797 Senaste – Verksamhetsplan Hässelby Vällingby 2021
färdig slutversion
402728 Bilaga 4 – Ansökan medel för introduktionsförskola
(1)
402734 Kopia av Bilaga 8 Prisbilaga (1)
402735 Kopia av Blankett set Datasäkerhet
402736 System för intern kontroll 2021
402729 Bilaga 6 Ansokan om medel for aktivitetscente (1)
402730 Bilaga 7 Ansokan Tryggt mottagande i hemmet (1)
402731 Kompetensförsörjningsplan 2021-2023
402732 Kompetensförsörjningsplan aktiviteter VP2021
402733 Kopia av Bilaga 3 – Plan för upphandling 2021_
Lämna ett svar