Kommunstyrelsen beslutar
att ett tillfälligt stopp för inköp eller leasing av fordon till kommunens fordonsflotta införs tills ett förslag till inköp eller leasing av bränslecellsfordon är utarbetat men senast till den 31 dec 2021,
att kommundirektören ges i uppdrag att tillse att det utarbetas en strategi för kommunens fordonsflotta och ett konkret förslag på inköp eller leasing av bränslecellsfordon,
att kommundirektören ges i uppdrag att tillse att det anvisas platser för en placering och etablering av en vätgastankstation,
att kommundirektören ges i uppdrag att tillse att förhandla fram ett avtal med leverantör
av en vätgastankstation.
Ärendet :
Uddevalla kommun och projektet NHC (Nordic Hydrogen Corridor) har i ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding) beskrivit ömsesidig stöd och hjälp
till att en av NHC-projektets åtta vätgastankstationer placeras i Uddevalla. Att via projektet NHC etablera en vätgastankstation innebär att kommunen kan få bidrag till de bränslecellsfordon kommunen köper in eller leasar. Everfuel som bygger och driver vätgastankstationen kan genom projektet få bidrag för vätgastankstationen. När projektet löper ut vid årsskiftet 2022/23 förloras bidragsmöjligheterna. Everfuel har därför föreslagit att de bygger en mindre tankstation för att snabba på tillgången på vätgas. För detta krävs att kommunen står för den initiala efterfrågan och köper eller leasar minst 10–12 bränslecellsfordon ackumulerat per år i de kommande fyra åren och att en lämplig plats för en vätgastankstation anvisas.
Full källtext :
Vätgastankstation i Uddevalla
Sammanfattning
Uddevalla kommun och projektet NHC (Nordic Hydrogen Corridor) har i ett samförståndsavtal (Memorandum of Understanding) beskrivit ömsesidig stöd och hjälp till att en av NHC-projektets åtta vätgastankstationer placeras i Uddevalla. Att via projektet NHC etablera en vätgastankstation innebär att kommunen kan få bidrag till de bränslecellsfordon kommunen köper in eller leasar. Everfuel som bygger och driver vätgastankstationen kan genom projektet få bidrag för vätgastankstationen. När projektet löper ut vid årsskiftet 2022/23 förloras bidragsmöjligheterna. Everfuel har därför föreslagit att de bygger en mindre tankstation för att snabba på tillgången på vätgas. För detta krävs att kommunen står för den initiala efterfrågan och köper eller leasar minst 10–12 bränslecellsfordon ackumulerat per år i de kommande fyra åren och att en lämplig plats för en vätgastankstation anvisas.
Beslutsunderlag
Kommunledningskontorets tjänsteskrivelse 2021-10-04
Memorandum of Understanding, 2020-09-15, KS2020/00575
Yrkanden
Monica Bang Lindberg (L): Bifall till förslaget i handlingarna med ändringen att 2021 läggs till i första beslutssatsen.
Jarmo Uusitalo (MP): Bifall till förslaget i handlingarna.
Martin Pettersson (SD): Bifall till tredje beslutssatsen och avslag till den fjärde beslutssatsen i förslaget i handlingarna.
Propositionsordningar
Ordförande ställer proposition på förslaget i handlingarnas tre första beslutssatser med
Monica Bang Lindbergs (L) ändringsrykande och finner kommunstyrelsen bifalla dessa.
Ordförande ställer därefter proposition på den fjärde beslutssatsen mot Martin
Petterssons (SD) avslagsyrkande och finner kommunstyrelsen bifalla förslaget i handlingarna.
Beslut
Kommunstyrelsen beslutar
att ett tillfälligt stopp för inköp eller leasing av fordon till kommunens fordonsflotta införs tills ett förslag till inköp eller leasing av bränslecellsfordon är utarbetat men senast till den 31 dec 2021,
att kommundirektören ges i uppdrag att tillse att det utarbetas en strategi för kommunens fordonsflotta och ett konkret förslag på inköp eller leasing av bränslecellsfordon,
Forts. § 281
att kommundirektören ges i uppdrag att tillse att det anvisas platser för en placering och etablering av en vätgastankstation,
att kommundirektören ges i uppdrag att tillse att förhandla fram ett avtal med leverantör
av en vätgastankstation.
Reservation
Sverigedemokraternas ledamöter reserverar sig mot beslutet med följande motivering.
Vi tror att kommundirektörens muntliga förslag till kommunstyrelsen, på kommunstyrelsen sammanträde, är det bästa för Uddevallas skattekollektiv. Det är ett klart bättre alternativ att Uddevalla kommun hyr ut attraktiv mark längs med väl
trafikerad vägsträckning, typ europaväg 6, till förmånlig penning jämnfört med att
Uddevallas skattekollektiv subventionerar mindre anläggning som nyttjas av ett fåtal kommuninvånare. I denna fråga liksom andra miljöfrågor är praktisk politik är alltid
att föredra framför plakatpolitik.
Lämna ett svar