Kommunstyrelsen beslutar
1. Kommunstyrelsen godkänner rapporten (Läs rapporten här).
2. Kommunstyrelsen anmodar arbetsmarknads- och socialnämnden att vid ordinarie
rapporteringstillfällen redovisa pågående utvecklingsarbete avseende arbetsmarknads-
och socialnämndens ledning och styrning, samt hur nämnden avser säkra kvalitet och
uppföljning av de insatser som genomförs.
3. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att inom arbetet med
kommunfullmäktigemålen, utreda utmaningar på arbetsmarknaden och näringslivets
struktur i Malmö, med fokus på förutsättningarna för utsatta grupper av Malmöbor att komma i arbete. Ärendet återrapporteras i samband med Delårsrapporten 2021.
4. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att inleda dialog med MKB om antalet
personer per rum som tillåts bo i bolagets lägenheter vid inflyttning, och återkomma
till kommunstyrelsen med vad som framkommit inom denna dialog.
5. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppgift att ta fram en skrivelse som lyfter
frågan om försörjningsansvaret, som underlag inför dialog med relevanta nationella
aktörer.
6. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att analysera konstruktionen med
separata ramar och resultatansvarsbefrielse för vissa av dem, med särskilt fokus på
styrning och effektivitet. Denna analys redovisas i oktober 2020.
7. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att utveckla gemensamma modeller
för att göra ekonomiska konsekvensanalyser, och återkomma till kommunstyrelsen
under våren 2021 i detta ärende.
8. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att återkomma med en rapport som
behandlar de resterande delarna i uppdraget ”Bakomliggande orsaker till
kostnadsutveckling och budgetavvikelsen inom arbetsmarknads- och socialnämndens
verksamheter”. Ärendet återrapporteras i november 2020.
Ärendet :
Kommunstyrelsen fattade beslut 200212 (§ 43) om att ge stadskontoret i uppdrag att
tillsammans med arbetsmarknads och socialförvaltningen analysera de bakomliggande
orsakerna till kostnadsutvecklingen och budgetavvikelsen inom nämndens verksamheter med
anledning av arbetsmarknads- och socialnämndens växande underskott under 2019. Ärendet
har skickats på remiss till arbetsmarknads- och socialnämnden. Arbetsmarknads- och
socialnämnden delar i stort de slutsatser som dras i utredningen och i remissvaret belyser
nämnden områden som nämnden bedömer är av vikt och som kompletterar stadskontorets
utredning. Utredningen ger inte en total bild över alla verksamheter inom arbetsmarknads-
och socialnämnden. Utredningens styrgrupp beslutade under arbetets gång att avgränsa en
första delrapport till att endast omfatta ekonomiskt bistånd.
För att hitta svaren på möjliga bakomliggande orsaker till kostnadsutvecklingen och
budgetavvikelsen har utredningen ställt samman ett antal hypoteser utifrån områdena ledning
och styrning, arbetsmarknad, bostadsmarknad och befolkning. Jämförelser har gjorts med
socioekonomiskt liknande kommuner i tidsserier fram till senast tillgängliga data, oftast 2018.
Utredningen konstaterar att ingen av de uppsatta hypoteserna på egen hand förklarar de höga
kostnaderna för ekonomiskt bistånd. Utredningens resultat tillsammans med remissinstansens
yttrande visar på brister men också att utvecklingsarbete pågår. Inom förvaltningen har under
senare år utvecklingsinsatser initierats, vars resultat inte kan bedömas eller jämföras med
andra socioekonomiskt liknande kommuner, utifrån tillgänglig statistik. Därutöver pekar
utredningen på att förändringar i den västskånska näringslivsstrukturen kan ha lett till ökade
svårigheter för personer med kort utbildning att finna arbete sett över tid, men att
förändringarna inte förklarar varför personer med kort utbildning i de jämförelsekommuner
som tillhör samma arbetsmarknadsregion, kommer i arbete i större utsträckning än i Malmö.
Förslagen är att kommunstyrelsen godkänner rapporten och de åtgärder som föreslås, vilka
baseras på vad som framkommit inom utredningens arbete samt arbetsmarknads- och
socialnämndens yttrande.
Full källtext :
§ 292 Bakomliggande orsaker till kostnadsutveckling och
budgetavvikelse inom arbetsmarknads- och socialnämndens
verksamheter
STK-2020-438
Sammanfattning
Kommunstyrelsen fattade beslut 200212 (§ 43) om att ge stadskontoret i uppdrag att
tillsammans med arbetsmarknads och socialförvaltningen analysera de bakomliggande
orsakerna till kostnadsutvecklingen och budgetavvikelsen inom nämndens verksamheter med
anledning av arbetsmarknads- och socialnämndens växande underskott under 2019. Ärendet
har skickats på remiss till arbetsmarknads- och socialnämnden. Arbetsmarknads- och
socialnämnden delar i stort de slutsatser som dras i utredningen och i remissvaret belyser
nämnden områden som nämnden bedömer är av vikt och som kompletterar stadskontorets
utredning. Utredningen ger inte en total bild över alla verksamheter inom arbetsmarknads-
och socialnämnden. Utredningens styrgrupp beslutade under arbetets gång att avgränsa en
första delrapport till att endast omfatta ekonomiskt bistånd.
För att hitta svaren på möjliga bakomliggande orsaker till kostnadsutvecklingen och
budgetavvikelsen har utredningen ställt samman ett antal hypoteser utifrån områdena ledning
och styrning, arbetsmarknad, bostadsmarknad och befolkning. Jämförelser har gjorts med
socioekonomiskt liknande kommuner i tidsserier fram till senast tillgängliga data, oftast 2018.
Utredningen konstaterar att ingen av de uppsatta hypoteserna på egen hand förklarar de höga
kostnaderna för ekonomiskt bistånd. Utredningens resultat tillsammans med remissinstansens
yttrande visar på brister men också att utvecklingsarbete pågår. Inom förvaltningen har under
senare år utvecklingsinsatser initierats, vars resultat inte kan bedömas eller jämföras med
andra socioekonomiskt liknande kommuner, utifrån tillgänglig statistik. Därutöver pekar
utredningen på att förändringar i den västskånska näringslivsstrukturen kan ha lett till ökade
svårigheter för personer med kort utbildning att finna arbete sett över tid, men att
förändringarna inte förklarar varför personer med kort utbildning i de jämförelsekommuner
som tillhör samma arbetsmarknadsregion, kommer i arbete i större utsträckning än i Malmö.
Förslagen är att kommunstyrelsen godkänner rapporten och de åtgärder som föreslås, vilka
baseras på vad som framkommit inom utredningens arbete samt arbetsmarknads- och
socialnämndens yttrande.
Beslut
Kommunstyrelsen beslutar
1. Kommunstyrelsen godkänner rapporten.
2. Kommunstyrelsen anmodar arbetsmarknads- och socialnämnden att vid ordinarie
rapporteringstillfällen redovisa pågående utvecklingsarbete avseende arbetsmarknads-
och socialnämndens ledning och styrning, samt hur nämnden avser säkra kvalitet och
uppföljning av de insatser som genomförs.
3. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att inom arbetet med
kommunfullmäktigemålen, utreda utmaningar på arbetsmarknaden och näringslivets
struktur i Malmö, med fokus på förutsättningarna för utsatta grupper av Malmöbor
22
att komma i arbete. Ärendet återrapporteras i samband med Delårsrapporten 2021.
4. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att inleda dialog med MKB om antalet
personer per rum som tillåts bo i bolagets lägenheter vid inflyttning, och återkomma
till kommunstyrelsen med vad som framkommit inom denna dialog.
5. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppgift att ta fram en skrivelse som lyfter
frågan om försörjningsansvaret, som underlag inför dialog med relevanta nationella
aktörer.
6. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att analysera konstruktionen med
separata ramar och resultatansvarsbefrielse för vissa av dem, med särskilt fokus på
styrning och effektivitet. Denna analys redovisas i oktober 2020.
7. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att utveckla gemensamma modeller
för att göra ekonomiska konsekvensanalyser, och återkomma till kommunstyrelsen
under våren 2021 i detta ärende.
8. Kommunstyrelsen ger stadskontoret i uppdrag att återkomma med en rapport som
behandlar de resterande delarna i uppdraget ”Bakomliggande orsaker till
kostnadsutveckling och budgetavvikelsen inom arbetsmarknads- och socialnämndens
verksamheter”. Ärendet återrapporteras i november 2020.
Beslutsgång
Ordförande Katrin Stjernfeldt Jammeh (S) yrkar bifall till arbetsutskottets förslag.
Torbjörn Tegnhammar (M) yrkar på ett tillägg av en beslutspunkt enligt följande:
’Kommunstyrelsen beslutar att anmoda åt arbetsmarknads- och socialnämnden att framta åtgärder som syftar
till att fler ska nå egen försörjning samt återrapportera framtagna åtgärder till kommunstyrelsen.’
Charlotte Bossen (C) och Magnus Olsson (SD) yrkar bifall till Torbjörn Tegnhammars (M)
tilläggsyrkande.
Stefana Hoti (MP) yrkar att barnperspektivet lyfts i beslutspunkt 4 enligt följande: ’Att
stadskontoret i dialog med MKB ska ta fram utredning med barnkonsekvensanalys gällande antal personer
som kan bo i en bostad.’ Stefana Hoti (MP) yrkar dessutom tillägg av en beslutspunkt om
kravrätt.
Emma-Lina Johansson (V) yrkar på att det i beslutspunkt 1 ska läggas till att Sacos
synpunkter som redovisas i kommuncentral samverkan ska följa med i rapporten, avslag på
beslutspunkt 4, ett tillägg i beslutspunkt 5 med att skrivelsen dessutom ska ta upp behovet av
en nationell bostadspolitik som främjar byggandet av bostäder med rimliga hyror samt avslag
på beslutspunkt 6.
Ajournering
Behandling av ärendet fortsätter efter ajournering.
23
Ordförande ställer först proposition på att bifalla eller avslå Emma-Lina Johanssons (V)
tilläggsyrkande på beslutspunkt 1 och finner att kommunstyrelsen beslutar avslå det.
Ordförande ställer sedan proposition på att bifalla eller avslå beslutspunkt 4, enligt Emma-
Lina Johanssons (V) avslagsyrkande och finner att kommunstyrelsen beslutar bifalla
beslutspunkt 4. Ordförande ställer sedan proposition på att bifalla eller avslå Emma-Lina
Johanssons (V) tilläggsyrkande i beslutspunkt 5 och finner att kommunstyrelsen beslutar avslå
det. Ordförande ställer sedan proposition på Torbjörn Tegnhammars (M) tilläggsyrkande och
finner att kommunstyrelsen beslutar avslå det. Ordförande ställer sist proposition på Stefana
Hotis (MP) tilläggsyrkande och finner att kommunstyrelsen beslutar avslå det.
Ordförande finner att kommunstyrelsen beslutar bifalla arbetsutskottets förslag.
Reservationer och särskilda yttranden
Stefana Hoti (MP) reserverar sig mot beslutet och lämnar in en skriftlig reservation, bilaga 5.
Emma-Lina Johansson (V) reserverar sig mot beslutet och lämnar in en skriftlig reservation,
bilaga 6.
Torbjörn Tegnhammar (M), Håkan Fäldt (M), Helena Nanne (M) och Charlotte Bossen (C)
reserverar sig mot beslutet lämnar in en gemensam skriftlig reservation, bilaga 7.
Magnus Olsson (SD) och Anders Olin (SD) reserverar sig mot beslutet och lämnar in en
skriftlig reservation, bilaga 8.
Beslutet skickas till
Arbetsmarknads- och socialnämnden
Beslutsunderlag
Förslag till beslut KSAU 200907 §538 med Särskilt yttrande (M)
G-Tjänsteskrivelse KSAU 200907 Bakomliggande orsaker till kostnadsutvecklingen
och budgetavvikelsen inom arbetsmarknads- och socialnämndens verksamheter
Bakomliggande orsaker till kostnadsutvecklingen och budgetavvikelsen inom
arbetsmarknads och socialnämndens verksamheter
Arbetsmarknads- och socialnämnden beslut 200827 § 238 med Reservation (V),
(SD) och (M+C) och Särskilt yttrande (SD) och (MP)
Remissvar från arbetsmarknads- och socialnämnden
Beslut KS 200212 §43 med Särskilt yttrande (M)
Paragrafen är justerad
24
www.mp.se/malmo
Reservation
Kommunstyrelsen, 2020-09-09
Bakomliggande orsaker till kostnadsutvecklingen och budgetavvikelser inom
arbetsmarknads- och socialnämnden
Diarienr: STK-2020-438
Att fler Malmöbor blir självförsörjande är en av de viktigaste frågorna för vår stad. En
stad där fler har ett eget arbete är en stad där segregationen inte ökar, en stad där fler
kan få ett bra boende och där fler får möjlighet att känna sig behövda. För att
kommunen ska ha hållbara finanser är det också viktigt att skatteintäkterna växer och
utbetalning av försörjningsstöd minskar. Arbetsmarknadspolitiken är en statlig
angeläget, men eftersom den statliga arbetsmarknadspolitiken präglas av osäkerhet och
motstridiga besked behöver Malmö stad ta ett större ansvar.
Stadskontoret har kommit med en värdefull rapport om orsakerna till
kostnadsutvecklingen i arbetsmarknads- och socialnämnden. Enligt rapporten har
Malmö fler arbetslösa på alla utbildningsnivåer, även bland välutbildade, jämfört med
andra kommuner. Rapporten visar också att en stor andel av arbetslösa i Malmö är
utrikes födda. Det väcker frågan hur stor del av arbetslösheten i Malmö som beror på en
diskriminering på arbetsmarknaden. Det är känt sedan innan att Malmö stads chefer
inte speglar befolkningssammansättningen i staden. I somras rapporterade
Sydsvenskan om att personer med utländskt klingande namn hade svårt att få
AT-tjänster på Skånes universitetssjukhus. Diskriminering är en mur som står mellan
arbetslöshet och självförsörjning. Den muren måste krossas.
Miljöpartiet vill se en fortsatt offensiv arbetsmarknadspolitik från kommunens sida.
Under våren togs ett beslut om att skötseln av grönytor i framtiden skulle drivas i egen
regi för ge fler Malmöbor med försörjningsstöd ett eget jobb. Miljöpartiet anser att det
behövs fler liknande djärva åtgärder för att vända utvecklingen.
På mötet yrkade vi att stadskontoret i dialog med MKB ska ta fram en utredning med
barnkonsekvensanalys gällande antal personer som kan bo i en bostad. Då vårt förslag
på hur ärendet ska kompletteras inte fick stöd valde vi att yrka bifall till ärendet men
reservera oss i den delen där vårt yrkanden inte fick medhåll från kommunstyrelsen.
Telefon: 040-23 46 00 Epost: malmo@mp.se
Adress: Drottningtorget 2a, 211 25 MALMÖ
Bilaga 5
25
www.mp.se/malmo
För Miljöpartiet de gröna
För Miljöpartiet de gröna
Stefana Hoti, ledamot kommunstyrelsen
Med instämmande av
Måns Berger, ersättare kommunstyrelsen
Telefon: 040-23 46 00 Epost: malmo@mp.se
Adress: Drottningtorget 2a, 211 25 MALMÖ
26
Vänsterpartiet
Bilaga 6
Reservation
Kommunstyrelsen 2020-09-09: Ärende 8. Bakomliggande orsaker till kostnadsutveckling och budgetavvikelse
inom arbetsmarknads- och socialnämndens verksamheter
Vänsterpartiet anser att rapporten i flera delar visar på den komplexitet som ligger till grund för den kostnadsutveckling och
budgetavvikelse inom arbetsmarknads- och socialnämndens verksamheter som kan konstateras. Det görs en
omvärldsanalys av försämrade trygghetssystem, ökade boendekostnader och inte minst vikten av fungerande styrsystem
och uppföljning. Vi saknar dock flera synpunkter som lyfts av fackförbundet Saco i deras skrivelse angående rapporten och
vi yrkade på kommunstyrelsens att det i det fortsatta arbetet med förvaltningen ska Sacos synpunkter som redovisas i
kommuncentral samverkan, tas i beaktande.
Vi vill särskilt lyfta att Saco anser att staden behöver satsa resurser på barn och ungdomar redan från förskolan och genom
hela skolan så att fler ungdomar fullföljer en gymnasieutbildning med godkända betyg. För dem som behöver läsa in
gymnasiebehörigheten i vuxen ålder behöver det också finnas möjlighet att få stöd och hjälp så att de kan få den utbildning
de behöver för att kunna etablera sig på arbetsmarknaden och bli självförsörjande. Det behöver satsas resurser inom
vuxenutbildningen och inte sparas in på kurators- och lärartjänster såväl inom skolan som inom vuxenutbildningen.
Satsningar på utbildningssystemen gynnar möjligheterna för staden att på sikt minska antalet Malmöbor med behov av
ekonomiskt bistånd.
Vänsterpartiet kan inte nog hålla med Saco om att nämnden behöver en budgetram med förutsättningar att möta de behov
som finns och få möjlighet att arbeta långsiktigt. Att redan i första tertialen dras med minus i budgeten skapar en stressad
organisation som ständigt försöker hitta interna lösningar på delvis externa orsaker. Detta leder i sin tur till risk för ständiga
omorganisationer. Vi efterfrågar reflektion hos styret avseende sitt ansvar när det varje år ställs krav på minskade
kostnader trots att förvaltningen inte har kunnat leva upp till kravet på effektivisering från föregående år?
Varken Saco eller Vänsterpartiet delar bedömningen att arbetsbelastningen för socialsekreterare är rimlig och undrar vad
arbetsgivaren och nämnden bygger den slutsatsen på? Rapporten från Stadskontoret visar att Malmö är den kommun som
lägger minst pengar på utredning och administration i förhållande till hur mycket som betalas ut. Samtidigt genomförs en
dåligt förankrad omorganisation i förvaltningen där Saco ser att det finns en stor risk för stuprör framöver och att
helhetssynen i arbetet med Malmöborna därmed går förlorad. Antalet socialsekreterare som ska arbeta med varje hushåll
riskerar att öka samtidigt som tilliten till professionen saknas.
Malmö Stad har en av de högsta boendekostnaderna i Sverige, den största delen av försörjningsstödet som betalas ut går
oavkortat till boendekostnader enligt rapporten. Men vi är också en stad som försökt motverka trångboddhet genom att
inte tillåta för många boende/lägenhet. Det vill dock S, L & MP ändra på. I ett alldeles eget yrkande i nämnden ville de
anmoda kommunstyrelsen att inleda diskussioner med MKB om att öka trångboddheten i staden, som en lösning på
ekonomiska problem för en nämnd. Det vill inte vi i Vänsterpartiet. Vi är också det enda parti som motsatte oss beslutet i
nämnden. Samma yrkande fanns på kommunstyrelsens förslag till beslut som punkt 4, vilket vi yrkade avslag till.
Vi yrkar dessutom att det i punkt 5 läggs till att skrivelsen dessutom ska ta upp behovet av en nationell bostadspolitik som
främjar byggandet av bostäder med rimliga hyror.
Vi yrkade också avslag till punkt 6 då frågan om resultatansvar för ekonomiskt bistånd har diskuterats flera gånger och är en
omöjlighet att genomföra. Ett resultatansvar för ekonomiskt bistånd leder till en osäkerhet som kommer att slå sönder hela
nämndens verksamhet.
Då våra yrkanden föll, reserverar vi oss mot beslutet.
Malmö 2020-09-09
Emma-Lina Johansson (V)
Med instämmande av
Anders Skans (V)
27
Kommunstyrelsen 2020-09-09
Ärende 4. Remiss från Finansdepartementet – Starkare kommuner – med kapacitet
att klara välfärdsuppdraget (SOU 2020:8)
Moderaterna och Centerpartiet yrkade att kommunstyrelsen skulle anta följande tilläggsattsats:
Att anmoda åt arbetsmarknads- och socialnämnden att framta åtgärder som syftar till att fler ska nå
egen försörjning samt återrapportera framtagna åtgärder till kommunstyrelsen.”
Det är helt makalöst att Socialdemokraterna, trots en larmrapport från stadens egna experter om den
totala frånvaron av en fungerande arbetslinje i Malmö, fortsätter att vägra ta någon form av eget ansvar
för stadens misslyckande och samtidigt säger nej till samtliga förslag som syftar till att införa en politik
som lägger fokus på att hjälpa arbetslösa att nå egen försörjning. Istället fortsätter man skjuta ansvaret
ifrån sig och talar om brister i statliga ersättningssystem. Om Socialdemokraterna inte orkar ta ansvar
bör de lämna sina uppdrag och istället låta partier som faktiskt för en politik för att få bukt med
Malmös höga arbetslöshet styra istället.
Stadskontorets rapport visar att vad borgerligheten har hävdat år efter år är helt korrekt. Med all
önskvärd tydlighet visas hur de stora problem som har skapats i Malmö är en produkt av decennier av
socialdemokratisk bidragspolitik.
Malmö bevisas vara bäst på att betala ut bidrag, men sämst på att hjälpa människor att få i arbete och
sämst på att kontrollera bidragsfusk.
Andelen pengar som går till arbetsmarknadsinsatser är minst av alla jämförda kommuner och då är det
inte så konstigt att resultaten av människor i arbete också är sämst. Socialdemokraternas och
Liberalernas vallöften klingar mycket falskt i förhållande till verkligheten när stadskontoret sågar
effekterna av den förda politiken på punkt efter punkt. Gång på gång, i debatt efter debatt, har vi fått
höra att vår politik inte skulle vara genomförbar för att vi befinner oss i Malmö. ”Det där kanske
fungerar i Växjö och Solna, men inte i Malmö” sägs från ansvarigt kommunalråd. Som om
Malmöborna inte skulle kunna, inte skulle vilja eller på något sätt skulle vara sämre än alla de människor
som lämnat bidragsberoende till förmån för arbete och självförsörjning i de kommuner där en stark
arbetslinje har införts och fått genomslag.
Stadskontorets rapport säger att ”den bild som ibland förmedlas av Malmö som unik vad gäller
befolkningen har svagt stöd i data”. Det är inte Malmöborna det är fel på, det är den förda politiken
som är fullkomligt misslyckad.
Det behövs ordning och reda i bidragssystemet. En så pass stor verksamhet som socialtjänsten i Malmö
behöver tydliga riktlinjer för vad som är berättigat att betala ut ekonomiskt bistånd för och vad som
inte är det. Annars lämnas det öppet för en godtycklig bedömning, vilket revisorskollegiet lyfte i sin
rapport om arbetsmarknads- och socialnämnden i slutet av 2019.
Kostnader för boende anges i rapporten vara en bidragande orsak till att nämndens kostnader är så
höga. Det är inte så konstigt, då utanförskapet i Malmö innebär att allt för många står långt ifrån såväl
arbetsmarknaden som bostadsmarknaden. MKB begränsar, likt de flesta bostadsbolag, hur många som
Reservation
Bilaga 7
28
får bo i varje lägenhet. Stadskontoret konstaterar dock i sin rapport att de krav som MKB ställer är
högre än flera andra jämförbara kommuner. MKB:s krav innebär dels att det är svårare för familjer att
efterfråga en bostad med en hyra som man har råd att betala, men också att arbetsmarknads- och
socialnämndens kostnader för boende blir högre.
När bidragskostnaderna skjuter i höjden och prioriteras hamnar andra viktiga delar av nämndens
ansvarsområde efter. Stadskontorets rapport innehåller en mycket tydlig, och viktig, genomgång över
hur stor andel av den totala ekonomin som används till arbetsmarknadsinsatser respektive utredning.
Då Malmö ligger mycket illa till i dessa jämförelser är behovet av omprioritering akut.
Stadskontorets rapport motbevisar den skadliga myten att Malmö skulle ha unikt svåra
socioekonomiska förutsättningar. Att utfallet är sämst i Sverige beror inte på befolkningen, det beror på
att Socialdemokraternas politik i Malmö är fullkomligt misslyckad. Det är dags för Socialdemokraterna
att erkänna detta och ta ansvar istället för att skylla ifrån sig.
Då vårt förslag ej vann gehör reserverar vi oss till förmån för eget förslag.
Torbjörn Tegnhammar (M) Håkan Fäldt (M) Helena Nanne (M)
Charlotte Bossen (C)
Med instämmande av
John Roslund (M) John Eklöf (M) Tony Rahm (M)
Anton Sauer (C)
29
Reservation
Kommunstyrelsen
Ärendenummer: STK-2020-438
Bakomliggande orsaker till kostnadsutveckling och budgetavvikelse inom arbetsmarknads-
och socialnämndens verksamheter
Sverigedemokraterna instämde i Moderaternas tilläggsyrkande punkt 9. Övriga förslag från KSAU
yrkande vi bifall till. Stadskontorets utredning har vi tagit del av och den är både tydlig och talande.
Lösningar på problemen finns via våra budgetförslag, motioner och nämndinitiativ som vi lagt i
berörd nämnd. Se även vår tidigare reservation och särskilda yttrande från ASN.
Magnus Olsson (SD) Ander Olin (SD)
Nima Gholam Ali Pour (SD) Rickard Åhman-Persson (SD)
Sverigedemokraterna Malmö | Box 8022 | 200 41 Malmö | Tel: 040–300 126
E-post: malmo@sd.se | Hemsida: malmo.sd.se
Bilaga 8
Lämna ett svar