Kommunfullmäktige beslutar
1. Bifalla den del i motionen som avser att utbildning om hedersrelaterat
förtryck ska utgöra del i fortbildningsinsatser för personal inom förskola
och skola.
2. Anse den del i motionen som avser att utbildning om hedersrelaterat
förtryck ska utgöra del i skolundervisningen vara behandlad, eftersom
sådana insatser redan genomförs i enlighet med skollagen och
läroplaner.
Full källtext
§ 29
Motion – Åtgärder mot hedersrelaterat förtryck för
elever och skolpersonal, KS 2019/404
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar
1. Bifalla den del i motionen som avser att utbildning om hedersrelaterat
förtryck ska utgöra del i fortbildningsinsatser för personal inom förskola
och skola.
2. Anse den del i motionen som avser att utbildning om hedersrelaterat
förtryck ska utgöra del i skolundervisningen vara behandlad, eftersom
sådana insatser redan genomförs i enlighet med skollagen och
läroplaner.
Beskrivning av ärendet
Maria Larsson (C) har inkommit med en motion om att utbildning och
kunskap om hedersrelaterat förtryck ska bli en del i fortbildningen hos
skolpersonal i Falkenbergs kommun, samt att det även blir en del i
skolundervisningen. Motionären anser bland annat att hedersförtryck är ett
tilltagande samhällsproblem, vilket bör tas på allvar genom
utbildningsinsatser.
Inför kommunfullmäktiges behandling av motionen har barn- och
utbildningsnämnden beretts möjlighet att yttra sig över motionens förslag.
Nämnden förmedlar en positiv inställning till motionärens intention och
instämmer i motionens förslag om att arbetet med hedersrelaterat förtryck
och våld bör stärkas, inte bara för skolpersonal, utan även i
förskoleverksamheterna och även bland personal på andra förvaltningar som
kan komma i kontakt med sådan problematik.
Vidare anser nämnden att särskilda utbildningsinsatser i hedersrelaterat
förtryck anpassat i skolundervisningen inte är nödvändig då det redan
regleras i skollagen och i läroplanen. Av lagbestämmelserna framgår bland
annat att utbildningen i skolan utformas med grundläggande demokratiska
värderingar och mänskliga rättigheter, vilket ger förutsättningar att arbeta
med frågor som rör hedersrelaterad problematik.
Motivering av beslut
Kommunstyrelseförvaltningen anser att motionens intention är relevant och
av vikt för att skapa förutsättningar för att på ett bra sätt hantera problematik
med hedersrelaterat förtryck.
12
I enlighet med barn- och utbildningsnämndens yttrande konstaterar
kommunstyrelseförvaltningen att motionens del avseende att utbildning
inom området ska utgöra del i skolundervisningen redan fullgörs då
utbildningen i skolan utformas med grundläggande demokratiska
värderingar och mänskliga rättigheter, vilket ger förutsättningar att arbeta
med frågor som rör hedersrelaterad problematik. Därför bör den delen i
motionen anses behandlad.
Däremot bedöms ett behov föreligga om utbildningsinsatser inom ramen för
fortbildning för personal inom förskole- och skolverksamhet, varför den
delen i motionen bör bifallas.
Ekonomi
Kommunens ekonomi kan komma att påverkas av motionens förslag genom
kostnader för utbildningsinsatser för personal.
Underlag för beslut
Beslutsförslag 2020-01-10
Motion – Utbildning i hedersrelaterat förtryck, 2019-09-24
Barn- och utbildningsnämnden 2019-12-12, § 164
Yrkande
Monica Hansson (C), Per Svensson (S), Lars Fagerström (L) och Shlomo
Gavie (C) yrkar bifall till kommunstyrelsens förslag.
13
Lämna ett svar