Kommunfullmäktige beslutar
1. Inrätta verksamhetsområde för dricksvatten och spillvatten för fastigheterna Stafsinge-Arvidstorp 2:185, 2:190, 2:196, 2:202,och 2:208 samt Stafsinge-Arvidstorp 2:181.
2. Verksamhetsområdena ska inrättas inom två år.
Ärendet :
Fastighetsägare utmed Solhagavägen har i en skrivelse daterad 2020-08-26 till VIVAB begärt att Falkenbergs kommun inrättar verksamhetsområde för allmän va-försörjning för fastigheterna Stafsinge-Arvidstorp 2:185, 2:190, 2:196, 2:202,och 2:208. Fastigheten Stafsinge-Arvidstorp 2:181 omfattas inte av begäran men kommer på grund av sitt läge att ingå i ett verksamhetsområde. Eftersom beslut om verksamhetsområde för allmän va-försörjning formellt hanteras av kommunfullmäktige har detta ärende beretts av kommunstyrelseförvaltningen i samråd med VIVAB. Internt inom kommunen har tjänstemannasamråd skett inom den s.k. Anslutningsgruppen med representanter för VIVAB, kommunstyrelseförvaltningen samt miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
Full källtext :
Begäran om att kommunen upptar fastigheter på
Stafsinge -Arvidstorp i kommunens va-anläggningars
verksamhetsområde, KS 2020/376
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar
1. Inrätta verksamhetsområde för dricksvatten och spillvatten för
fastigheterna Stafsinge-Arvidstorp 2:185, 2:190, 2:196, 2:202,och 2:208
samt Stafsinge-Arvidstorp 2:181.
2. Verksamhetsområdena ska inrättas inom två år.
Beskrivning av ärendet
Fastighetsägare utmed Solhagavägen har i en skrivelse daterad 2020-08-26
till VIVAB begärt att Falkenbergs kommun inrättar verksamhetsområde för
allmän va-försörjning för fastigheterna Stafsinge-Arvidstorp 2:185, 2:190,
2:196, 2:202,och 2:208. Fastigheten Stafsinge-Arvidstorp 2:181 omfattas
inte av begäran men kommer på grund av sitt läge att ingå i ett
verksamhetsområde.
Eftersom beslut om verksamhetsområde för allmän va-försörjning formellt
hanteras av kommunfullmäktige har detta ärende beretts av
kommunstyrelseförvaltningen i samråd med VIVAB. Internt inom
kommunen har tjänstemannasamråd skett inom den s.k. Anslutningsgruppen
med representanter för VIVAB, kommunstyrelseförvaltningen samt miljö-
och hälsoskyddsförvaltningen.
Motivering av beslut
De fastigheter som begärt att kommunen inrättar verksamhetsområde är idag
avtalskunder till FAVRAB och har kommunalt dricksvatten. Fastigheterna
har enskilda avloppsanläggningar och har av miljö- och
hälsoskyddsnämnden fått förelägganden om att åtgärda dessa avlopp som
inte bedöms uppfylla dagens kravnivå.
Fastigheterna som är belägna väster om Solhagavägen omfattas av
detaljplan 198. Villafastigheterna är planlagda för bostadsändamål. Området
väster om de aktuella fastigheterna utgörs huvudsakligen av kommunalt ägd
mark och är planlagt för allmänna ändamål. Markområdet öster om
Solhagavägen är också huvudsakligen kommunalt ägd mark som i nuläget
inte är planlagd. Området kan förväntas bli planlagt i framtiden men det
finns idag inte någon tidplan för detta. Tidigare har det funnits
förhoppningar om att kunna samordna en va-utbyggnad för befintlig och
eventuellt tillkommande bebyggelse.
55
Under en längre tid har det förts en diskussion mellan fastighetsägarna, om
att de aktuella fastigheterna ska beredas möjlighet att bli avtalskunder även
för spillvattentjänsten. Berörda fastigheter har erbjudits att ansluta sig som
avtalskunder och anslutningspunkter för spillvatten har anvisats av VIVAB.
Skillnaden mellan att vara avtalskund respektive att ingå i kommunalt
verksamhetsområde utgörs i princip av var anslutningspunkten till den
allmänna va-anläggningen är belägen:
Ingår fastigheterna i kommunalt verksamhetsområde är va-huvudmannen
skyldig att upprätta förbindelsepunkt i fastighetens omedelbara närhet.
Ansluts fastigheterna genom avtal får fastighetsägarna själva ansvara för
ledningar fram till en anslutningspunkt som va-huvudmannen anvisar i det
befintliga allmänna ledningsnätet. När flera fastigheter berörs är det lämpligt
att en gemensamhetsanläggning inrättas genom Lantmäteriförrättning.
Kommunstyrelseförvaltningens bedömning är att berörda fastigheter med
hög sannolikhet skulle vinna gehör för sina anspråk vid en formell prövning
enligt § 6 Lag (2006:412) om allmänna vattentjänster.
Kommunstyrelseförvaltningen föreslår därför att kommunstyrelsen
rekommenderar kommunfullmäktige att inrätta verksamhetsområde för
dricks- och spillvatten. Inrättande av verksamhetsområde för dagvatten
föreslås avvakta till dess att fortsatt planläggning av området är aktuell.
En konsekvens av att inrätta verksamhetsområde för de fastigheter som så
efterfrågat är även att den fastighet som ligger insprängd mellan berörda
fastigheter kommer att ingå i verksamhetsområdet. Fastigheten Stafsinge-
Arvidstorp 2:181har idag tillstånd för enskild avloppsanläggning. Detta
tillstånd är villkorat och upphör att gälla när kommunen fastställer
verksamhetsområde för VA. Fastighetsägaren har muntligen informerats
och är införstådd i ärendet.
VA-huvudmannen väljer metod och system för utbyggnad av va-
anläggningen. Sannolikt blir det aktuellt med ett s.k. lågtryckssystem för
spillvatten vilket innebär att respektive fastighet behöver pumpa sitt
spillvatten.
Ekonomi
Kostnad för utbyggnad av spillvatten till de berörda fastigheterna har inte
kalkylerats i detalj. En kvalificerad bedömning är dock att kostnaden
avsevärt överstiger intäkter av anläggningsavgifter.
Underlag för beslut
Beslutsförslag 2021-02-05
Skrivelse från fastighetsägare utmed Solhagavägen, 2020-08-26
Karta med förslag till verksamhetsområde för dricksvatten och spillvatten
Villkorat tillstånd för enskild avloppsanläggning vid Stafsinge-Arvidstorp
2:181
56
Lämna ett svar