Kommunstyrelsens beslut:
1. Samhällsbyggnadsnämnden kallas till samtal med kommunstyrelsen i enlighet med ovan angivna skäl.
2. Kommunledningskontoret får i uppdrag att beställa en extern granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov.
Ärendet :
Samhällsbyggnadsnämnden har den 29 november 2021 polisanmälts för tjänstefel för beslut 25 oktober 2021 § 179.
Kommunstyrelsen har uppsiktsplikt över nämnders verksamhet och ska ta ställning till om ytterligare åtgärder behöver vidas utöver ordinarie uppföljning inom styrmodellen. Kommunledningskontoret har i skrivelse den 10 december 2021 lämnat följande yttrande samt förslag till beslut:
Kommunstyrelsen ska ha uppsikt över nämnders verksamhet i enlighet med kommunstyrelsens reglemente. Uppsiktsplikten enligt kommunallagen 6 kap 1§ innebär att kommunstyrelsen på ett systematiskt sätt ska följa utvecklingen inom nämnder och kommunala bolag. Kommunstyrelsen har utifrån uppsiktsplikten rätt att göra påpekanden, lämna råd och anvisningar samt lämna förslag till kommunfullmäktige om eventuella förändringar.
För att fullgöra kommunstyrelsens uppsiktsplikt behöver kommunstyrelsen inhämta information om arbetssätt och faktisk rättstillämpning i samhällsbyggnadsnämnden.
Det är samhällsbyggnadsnämnden som har juridiskt ansvar för fattade beslut och det är nämnden som ska säkerställa korrekt rättstillämpning inom myndighetsutövning och beslut om bygglov. Samhällsbyggnadsnämnden ska också utforma en adekvat internkontroll och följa upp fattade myndighetsbeslut. Detsamma gäller arbetsmiljö i form av arbetssätt rutiner och dialog mellan samhällsbyggnadsnämnden och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Kommunstyrelsen kommer att kalla samhällsbyggnadsnämnden till samtal om nämndens rättstillämpning i bygglovsärenden och om vilka åtgärder som har vidtagits mot bakgrund av ovan. Samtalet ska också innefatta formerna för samarbetet mellan förvaltning och nämnd, samt nämnd och kommunstyrelse.
Kommunstyrelsen ser dessutom behov av att genomföra granskning genom extern part som kan ge ytterligare information, så att kommunstyrelsen vid behov kan initiera ärende till kommunfullmäktige. Fullmäktige kan sedan ge nämnden direktiv, förutsatt att det faller inom fullmäktiges kompetens.
Kommunledningskontoret har varit i kontakt med kommunrevisionen i syfte att klargöra vilka åtgärder som planeras av kommunrevisionen. Kommunrevisionen har möte den 15 december.
Förslag till kommunstyrelsen för beslut:
Samhällsbyggnadsnämnden kallas till samtal med kommunstyrelsen i enlighet med ovan angivna skäl.Kommunledningskontoret får i uppdrag att beställa en extern granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov.
Läs mer:
- Gav bygglov i strid mot lagen – nu polisanmäls nämnden | Alingsås … (www.alingsastidning.se)
- BEVAKAREN – Alingsås nu, då och politik. Men även annat. (bevakaren.wordpress.com)
- K i kommunpolitiken: K anmäler misstänkt korruption | Proletären (proletaren.se)
- tomaslindblom (bevakaren.wordpress.com)
- Det Nya Alingsås | Facebook (www.facebook.com)
Full källtext :
Uppföljning inom kommunstyrelsens uppsiktsplikt
Ärendebeskrivning
Samhällsbyggnadsnämnden har den 29 november 2021 polisanmälts för tjänstefel för beslut
25 oktober 2021 § 179.
Kommunstyrelsen har uppsiktsplikt över nämnders verksamhet och ska ta ställning till om
ytterligare åtgärder behöver vidas utöver ordinarie uppföljning inom styrmodellen.
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 10 december 2021 lämnat följande yttrande
samt förslag till beslut:
Kommunstyrelsen ska ha uppsikt över nämnders verksamhet i enlighet med
kommunstyrelsens reglemente. Uppsiktsplikten enligt kommunallagen 6 kap 1§ innebär att
kommunstyrelsen på ett systematiskt sätt ska följa utvecklingen inom nämnder och
kommunala bolag. Kommunstyrelsen har utifrån uppsiktsplikten rätt att göra påpekanden,
lämna råd och anvisningar samt lämna förslag till kommunfullmäktige om eventuella
förändringar.
För att fullgöra kommunstyrelsens uppsiktsplikt behöver kommunstyrelsen inhämta
information om arbetssätt och faktisk rättstillämpning i samhällsbyggnadsnämnden.
Det är samhällsbyggnadsnämnden som har juridiskt ansvar för fattade beslut och det är
nämnden som ska säkerställa korrekt rättstillämpning inom myndighetsutövning och beslut
om bygglov. Samhällsbyggnadsnämnden ska också utforma en adekvat internkontroll och
följa upp fattade myndighetsbeslut. Detsamma gäller arbetsmiljö i form av arbetssätt rutiner
och dialog mellan samhällsbyggnadsnämnden och samhällsbyggnadsförvaltningen.
Kommunstyrelsen kommer att kalla samhällsbyggnadsnämnden till samtal om nämndens
rättstillämpning i bygglovsärenden och om vilka åtgärder som har vidtagits mot bakgrund av
ovan. Samtalet ska också innefatta formerna för samarbetet mellan förvaltning och nämnd,
samt nämnd och kommunstyrelse.
Kommunstyrelsen ser dessutom behov av att genomföra granskning genom extern part som
kan ge ytterligare information, så att kommunstyrelsen vid behov kan initiera ärende till
kommunfullmäktige. Fullmäktige kan sedan ge nämnden direktiv, förutsatt att det faller inom
fullmäktiges kompetens.
Kommunledningskontoret har varit i kontakt med kommunrevisionen i syfte att klargöra vilka
åtgärder som planeras av kommunrevisionen. Kommunrevisionen har möte den 15
december.
KS § 219, forts
Förslag till kommunstyrelsen för beslut:
Samhällsbyggnadsnämnden kallas till samtal med kommunstyrelsen i enlighet med ovan
angivna skäl.
Kommunledningskontoret får i uppdrag att beställa en extern granskning av nämndens
rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov.
Förslag till beslut på sammanträdet
Annika Qarlsson (C) och Jens Christian Berlin (L) föreslår att ärendet remitteras till
arbetsutskottet för beredning.
Anna Hansson (MP), Eva-Lotta Pamp (M), Lady France Mulumba (KD), Simon Waern (S)
och Martin Lindberg (V) föreslår att kommunledningskontorets förslag bifalls.
Beslutsgång
Ordföranden frågar om ärendet ska återremitteras eller avgöras idag och finner
att kommunstyrelsen beslutar att ärendet ska avgöras idag.
Ordföranden finner att kommunstyrelsen beslutar att bifalla kommunledningskontorets
förslag.
Beslut
Kommunstyrelsens beslut:
1. Samhällsbyggnadsnämnden kallas till samtal med kommunstyrelsen i enlighet med ovan
angivna skäl.
2. Kommunledningskontoret får i uppdrag att beställa en extern granskning av nämndens
rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov.
KS § 219, forts
Reservation
Annika Qarlsson (C) och Ingbritt Johansson (C) lämnar följande skriftliga reservation:
Samhällsbyggnaden har 29 november 2021 polisanmälts för tjänstefel för beslut i oktober.
Ärendet gäller ett bygglov för bostadshus på prickad mark där detaljplanen är från 1998 och
genomförandetiden utgått. Alingsås kommun har, liksom många andra kommuner, många
detaljplaner som är gamla. Ett antal paragrafer i Plan- och bygglagen syftar till att möjliggöra
byggnation, även när den strider mot detaljplanen. I förslaget till beslut så anges
polisanmälan som skäl för att kalla nämnden till samtal och för att beställa en extern
granskning.
Mark- och miljööverdomstolen har vid flera tillfällen beskrivit hur denna högsta rättsliga
instans ser på äldre detaljplaner och möjligheterna i lagstiftningen av göra större avvikelser. I
till exempel dom P 4472-17 från 2017 skriver domstolen bland annat att ”Efter det att
genomförandetiden för en detaljplan löpt ut bör därför utrymmet för avvikelser från
detaljplanen allmänt sett vara större.”
Samhällsbyggnadsnämnden i Alingsås har vid flera tillfällen använt det lagrum som finns för
att bevilja lämpliga byggnationer som inte rimmat med bestämmelserna i äldre detaljplaner.
Detta har inneburit att samhällsbyggnadsnämnden, med stöd i lagstiftningen, kunnat bevilja
uppskattningsvis 20-30 byggnationer under mandatperioden, allt från utbyggnad av mindre
verandor till utvecklingen av nya bostäder.
Detta ärende som föranlett polisanmälan för tjänstefel är också överklagat till Länsstyrelsen.
Länsstyrelsen prövar lagrummet för beslutet och polisanmälan ska först prövas om det leder
till en förundersökning. Innan de prövningarna är klara anser vi inte att kommunstyrelsens
uppföljning inom uppsiktsplikten bör beslutas. Vi anser att när rättsväsendet meddelat om
eller hur man avser agera i ärendet kan kommunstyrelsen besluta om åtgärder.
Därför anser Centerpartiet att ärendet borde remitterats till KSAU.
KS § 219, forts
Anteckning
Anna Hansson (MP) lämnar följande protokollsanteckning:
Vi i Miljöpartiet har under hela mandatperioden oroats över förhållanden i
samhällsbyggnadsnämnden. Vi har upplevt i flera ärenden som hanterats i nämnden att det
finns frågetecken kring om lagstiftning följs eller ej. Vi har också upplevt att det finns stor
skillnad på hur förvaltning och nämnd uppfattar vilka lagar och principer som ska avgöra vilka
beslut som fattas. Vi har också noterat revisionens tidigare kritik om att nämnden i ett flertal
fall inte motiverat sina beslut. Vi har också en del frågeställningar kring hur nämnden arbetar
med likabehandling vid bygglovshanteringen. Vi hoppas på en klargörande extern
granskning av nämndens rättstillämpning i myndighetsutövning rörande bygglov, och en
klargörande dialog mellan samhällsbyggnadsnämnden och kommunstyrelsen. De är viktigt
att kommunstyrelsen uppfyller kravet i Kommunallagen om uppsikt över kommunens
verksamhet.
Lady France Mulumba (KD) och Kent Perciwall (KD) lämnar följande protokollsanteckning:
Kristdemokraternas tydliga uppfattning är att lagar och regler ska följas, lika för alla.
Kommunallagen är tydlig på detta där det hänvisat till likställighetsprincipen.
Kommunstyrelsen har via sin uppsiktsplikt en skyldighet att agera och hela kommunstyrelsen
skulle hamna i problem om man underlät sig att agera. Därför ställer vi oss bakom en extern
genomlysning där såväl detta ärende, men också ett antal tidigare ärenden, gås igenom.
Detta för att se om det nu handlar om ett olycksfall i arbetet eller om det finns en kultur i
nämnden där lagar och regler åsidosätts.
Den aktuella ansökan där bygglov nu beviljats borde ha avslagits redan i maj då det var uppe
för behandling. Att det inte skedde var obegripligt. Hela byggnaden inkl. murar skulle
placeras på prickad mark om den uppfördes. Sådan mark får inte bebyggas. De smärre
avvikelser som kan tillåtas är det i det här fallet inte frågan om, utan tvärtom en byggnad på
drygt 400 kvadratmeter ca 20 meter från sjön. Skulle detta bli normgivande i Alingsås
kommun skulle det innebära en mycket liberal inställning till strandnära byggnation.
Förlorarna vore alingsåsarna.
Lägg till detta de höga naturvärden som finns i området och det blir tydligt att det beviljade
bygglovet strider mot såväl detaljplan som kommunens eget Naturvårdsprogram.
Jäv
Boris Jernskiegg (SD) och Thorsten Larsson (M) anmäler jäv och deltar inte i handläggning
och beslut av ärendet.
Expedieras till
Samhällsbyggnadsnämnden, Kommunfullmäktige fk, Kommunrevisionen fk
Lämna ett svar