Tekniska nämnden beslutar
att godkänna investeringsutgift för projekt 8825 Reinvestering trafiksignaler 2021–2023 om
14 700 tkr och driftkostnader om 879 tkr, samt
att uppdra åt förvaltningen att genomföra projektet.
Yrkanden
Mats Johansson Billberg (V) biträder förvaltningens beslutsförslag och yrkar därmed att
Tekniska nämnden ska besluta att godkänna investeringsutgift för projekt 8825 Reinvestering
trafiksignaler 2021–2023 om 14 700 tkr och driftkostnader om 879 tkr, samt att uppdra åt
förvaltningen att genomföra projektet.
Full källtext :
§ 283 Objektsgodkännande för projekt 8825 Reinvesteringar
trafiksignaler 2021–2023
TN-2020-2112
Sammanfattning
Projektets syfte är att efter en fastställd tidplan eller årligen byta ut äldre komponenter så att
styrutrustning inte är äldre än 15 år, lyktor och tryckknappar är max 10 år samt
kopplingsplintar inte är äldre än 20 år för att bibehålla en hög driftsäkerhet i
trafiksignalanläggningarna.
Malmö växer och förtätas. Den snabba utvecklingen med nya förtätningsområden kommer
att påverka trafikfördelningen och trafikfunktionen för gemene korsning. Trafikmängder
kommer att förändras mellan huvud- och tvärgator och trafikantgrupper kan komma att
omprioriteras. För att minska eventuella barriärer, köbildningar, blockeringar av korsningar
samt störningar på kollektivtrafiken och all övrig trafik kommer driftsäkerheten spela en mer
betydande roll.
Tekniken i trafiksignalanläggningarna används i större och större utsträckning för att
prioritera busstrafik i Malmös korsningar och underlätta bussarnas framkomlighet. Kraven på
tillförlitlighet blir allt större ju fler anläggningar som förses med dessa funktioner.
Konsekvensen blir annars att framkomligheten minskar för kollektivtrafiken.
Kostnaden för detta beräknas till 14 700 tkr. Kapitalkostnaderna beräknas uppgå till 879 tkr.
Beslut
Tekniska nämnden beslutar
att godkänna investeringsutgift för projekt 8825 Reinvestering trafiksignaler 2021–2023 om
14 700 tkr och driftkostnader om 879 tkr, samt
att uppdra åt förvaltningen att genomföra projektet.
Yrkanden
Mats Johansson Billberg (V) biträder förvaltningens beslutsförslag och yrkar därmed att
Tekniska nämnden ska besluta att godkänna investeringsutgift för projekt 8825 Reinvestering
trafiksignaler 2021–2023 om 14 700 tkr och driftkostnader om 879 tkr, samt att uppdra åt
förvaltningen att genomföra projektet.
Beslutsgång
Ordföranden konstaterar att det endast föreligger ett förslag till beslut och finner att Tekniska
nämnden beslutat i enlighet med detta.
Särskilda yttranden
Stefan Plath (SD) och Lars Hallberg (SD) anmäler ett särskilt yttrande till protokollet. Se
bilagt yttrande, § 283a.
Mats Billberg Johansson (V) anmäler ett särskilt yttrande till protokollet. Se bilagt yttrande, §
283b.
46
Beslutsunderlag
G-Tjänsteskrivelse TN 200825 Objektsgodkännande för projekt 8825
Reinvesteringar trafiksignaler 2021–2023
Underlag objektsgodkännande för projekt 8825 Reinvesteringar trafiksignaler 2021–
2023
47
Särskilt yttrande
Tekniska nämnden 2020-08-25
Ärende: TN-2020-2112
Objektsgodkännande för projekt 8825 Reinvesteringar trafiksignaler 2021-2023
Sverigedemokraterna stödjer självklart reinvesteringar i trafiksignaler, men vi
motsätter oss den styrande minoritetens bilfientliga intentioner som genomsyrar hela
tjänsteskrivelsen. Rödgrönblå blocket gör det helt klart att biltrafiken ska minska och
prioriteras bort. Vi anser att bilen är och även i framtiden kommer vara en viktig del
av många människors liv och kan därför inte ställa upp på den styrande minoritetens
ständiga försämringar för stadens bilister och den permanenta ensidiga prioriteringen
av cykeltrafiken.
Malmö ska vara en stad för alla typer av trafikslag, både för fotgängare, cyklister,
bilister eller de som åker kollektivt. Malmö stad måste dock arbeta betydligt mer med
morötter än med piskan. Vi ska skapa en trafiksituation där människor gladeligen gör
ett aktivt val, att ta cykeln eller bussen och inte en situation där människor blir så
pass frustrerade över trafiksituationen, att de känner sig tvungna att göra detsamma.
Den styrande minoriteten verkar inte förstå att bilen är en viktig del för många
människors vardag. Genom att gång på gång försämra för stadens bilister skapas en
mer och mer oattraktiv stad för de människor som varje dag behöver ta sig till och
från sina jobb. Malmö behöver en politik där fler med arbete väljer att bo i staden,
inte färre.
_______________________ ____________________________
Stefan Plath (SD) Anders Pripp (SD)
_______________________ ____________________________
Ilvars Hansson (SD) Lars Hallberg (SD)
bilaga § 283a
48
Vänsterpartiet
Särskilt yttrande
Tekniska nämnden
Ärende nr. 19, objektsgodkännande för projekt 8825, Reinvesteringar
trafiksignaler 2021-23, TN 200825
Biltrafiken behöver bromsas!
Vi är mycket glada för ett så stiligt objektsgodkännande där nu mål och syfte för insatsen
framgår tydligt. Särskilt målet att minska biltrafiken – inte bara dess andel behöver minskas
utan även biltrafiken i absoluta tal. Såväl bilarnas utrymme, buller, föroreningar på grund av
bränsle och däckslitage är ohållbara i en hållbar stad.
Yrkande: Vi yrkar bifall till förslaget i sin helhet
Malmö 2020-08-25
Susanna Lundberg
med instämmande av
Mats Billberg Johansson
bilaga § 283b
Lämna ett svar