1. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd beslutar att anta lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk, fakta och åtgärdsbehov (bilaga 1) och lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk, genomförandeplan (bilaga 2).
2. Utredning, uppföljning och utvärdering av lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk ska ske i enlighet med vad som anges i bifogat tjänsteutlåtande.
Ärendet :
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och kemisk status. Bestämmelser om miljön i en vattenförekomstbenämns som miljökvalitetsnormer och ansvaret för att en miljökvalitetsnorm följs åvilar kommuner och övriga berördamyndigheter.Enligt Stockholms stads handlingsplan för god vattenstatus ska lokala åtgärdsprogram tas fram som visar hur staden ska arbeta för att uppnå god status i stadens vattenförekomster. Genom lokalaåtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att stadenska kunna förena sitt bostadspolitiska mål om att bygga 140 000 nya bostäder till år 2030 med skyldigheten att följamiljökvalitetsnormerna för vatten.Råcksta träsk klassificeras från år 2022 som ett övrigt vatten. Påverkan på Råcksta träsk får dock inte bli så stor att miljökvalitetsnormerna inte kan följas eller riskerar att överskridas inedströms liggande vattenförekomst. Till följd av historisk och nutida tillförsel av näringsämnen och miljögifter till Råcksta träsk motsvarar vattenkvaliteten och livsmiljön idag otillfredsställandeekologisk status och god kemisk status uppnås inte. Syftet med det lokala åtgärdsprogrammet för Råcksta träsk är att belysa utmaningarna samt ge förslag på konkreta åtgärder så attvattenmiljön förbättras till att motsvara god ekologisk och kemisk status.• För att förbättra vattenkvaliteten har ett antal förslag till åtgärder tagits fram, främst åtgärder för att rena dagvatten från befintlig bebyggelse och infrastruktur, övergripandeåtgärder avseende miljötillsyn och förbättrad drift och underhåll samt utredningar.• Investeringskostnaderna för föreslagna nya dagvattenanläggningar uppskattas till 227-307 miljoner kronor. Årliga driftkostnader fördagvattenanläggningarberäknas till cirka två miljoner kronor. Kostnader för utredningar för det fortsatta åtgärdsarbetet har uppskattats till cirka en miljon kronor.• För investeringsåtgärder har det lokala åtgärdsprogrammet likställts med ett projektdirektiv för ett utredningsbeslut enligt Systemstöd för Stora Investeringsprojekt (SSIP), ellerstadens investeringsprocesser i övrig. Beslutet innebär därmed att de föreslagna åtgärderna ska utredas vidare och att åtgärderna kan ändras baserat på resultat frånutredningen.• Övriga föreslagna åtgärder som driftinsatser, fördjupande undersökningar och miljötillsyn bör genomföras succesivt av respektive ansvarig nämnd och bolagsstyrelse, baserat påresultat från utredningar och ekonomiska förutsättningar.• Åtgärderna som föreslås i de lokala åtgärdsprogrammen kan finansieras på olika sätt, till exempel genom VA-taxan eller inom ordinarie budget. Åtgärdsprogrammen innebär inte isig ett beslut om finansiering och vilka åtgärder som skagenomföras utan detta prövas i stadens ordinarie processer. I och med detta sker också en prioritering mellan och inom de lokala åtgärdsprogrammen.• De lokala åtgärdsprogrammen är inte juridiskt bindande som ett åtgärdsprogram i miljöbalkens mening, men utgör underlag för att konkretisera hur vattenmyndighetensbindande åtgärdsprogram ska kunna uppfyllas.• Staden kommer fortlöpande att arbeta med att utveckla processerna för prioritering av åtgärder inom och mellan vattenförekomster på såväl övergripande programnivå sommellan specifika projekt. Dessa prioriteringar kommer att följa stadens övergripande mål om stadsutveckling.• Baserat på föreslagna åtgärder i det lokala åtgärdsprogrammet för Råcksta träsk bedöms vattenkvaliteten och livsmiljön i sjön kunna förbättras.• Arbetet med lokala åtgärdsprogram visar att det finns ett omfattande åtgärdsbehov för stadens vattenförekomster och att vattenmyndigheternas beräkningar av åtgärdskostnadenär underskattad. Effekten av vidtagna åtgärder kommer även att dröja då återhämtningsprocesserna i ekologiska system tar tid.
PropositionsordningNämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Handlingar i ärendet HV 2021/22-5 Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk – gemensamt tjänsteutlåtande HV 2021/22-1 Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta Träsk –
Fakta och åtgärdsbehov HV 2021/22-2 Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta Träsk – Genomförandeplan HV 2021/22-3 Bilaga 2 – Stockholms stads gemensamma ansvar HV 2021/22-4 Bilaga 1 Geografisk placering av åtgärder
Anmälningar och rapporter
Full källtext :
§ 12
Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk
HV 2021/22
Beslut
1. Hässelby-Vällingby stadsdelsnämnd beslutar att anta lokalt
åtgärdsprogram för Råcksta träsk, fakta och åtgärdsbehov (bilaga 1)
och lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk, genomförandeplan
(bilaga 2).
2. Utredning, uppföljning och utvärdering av lokalt åtgärdsprogram
för Råcksta träsk ska ske i enlighet med vad som anges i bifogat
tjänsteutlåtande.
Sammanfattning av ärendet
Enligt EU:s vattendirektiv ska samtliga vattenförekomster inom
unionen skyddas och återställas så att de uppnår god ekologisk och
kemisk status. Bestämmelser om miljön i en vattenförekomst
benämns som miljökvalitetsnormer och ansvaret för att en
miljökvalitetsnorm följs åvilar kommuner och övriga berörda
myndigheter.
Enligt Stockholms stads handlingsplan för god vattenstatus ska
lokala åtgärdsprogram tas fram som visar hur staden ska arbeta för
att uppnå god status i stadens vattenförekomster. Genom lokala
åtgärdsprogram kan staden visa hur miljökvalitetsnormerna är
avsedda att följas och utgör därmed en förutsättning för att staden
ska kunna förena sitt bostadspolitiska mål om att bygga 140 000
nya bostäder till år 2030 med skyldigheten att följa
miljökvalitetsnormerna för vatten.
Råcksta träsk klassificeras från år 2022 som ett övrigt vatten.
Påverkan på Råcksta träsk får dock inte bli så stor att
miljökvalitetsnormerna inte kan följas eller riskerar att överskridas i
nedströms liggande vattenförekomst. Till följd av historisk och
nutida tillförsel av näringsämnen och miljögifter till Råcksta träsk
motsvarar vattenkvaliteten och livsmiljön idag otillfredsställande
ekologisk status och god kemisk status uppnås inte. Syftet med det
lokala åtgärdsprogrammet för Råcksta träsk är att belysa
utmaningarna samt ge förslag på konkreta åtgärder så att
vattenmiljön förbättras till att motsvara god ekologisk och kemisk
status.
• För att förbättra vattenkvaliteten har ett antal förslag till åtgärder
tagits fram, främst åtgärder för att rena dagvatten från befintlig
bebyggelse och infrastruktur, övergripande
åtgärder avseende miljötillsyn och förbättrad drift och underhåll
samt utredningar.
• Investeringskostnaderna för föreslagna nya dagvattenanläggningar
uppskattas till 227-307 miljoner kronor. Årliga driftkostnader för
dagvattenanläggningar
beräknas till cirka två miljoner kronor. Kostnader för utredningar
för det fortsatta åtgärdsarbetet har uppskattats till cirka en miljon
kronor.
• För investeringsåtgärder har det lokala åtgärdsprogrammet
likställts med ett projektdirektiv för ett utredningsbeslut enligt
Systemstöd för Stora Investeringsprojekt (SSIP), eller
stadens investeringsprocesser i övrig. Beslutet innebär därmed att
de föreslagna åtgärderna ska utredas vidare och att åtgärderna kan
ändras baserat på resultat från
utredningen.
• Övriga föreslagna åtgärder som driftinsatser, fördjupande
undersökningar och miljötillsyn bör genomföras succesivt av
respektive ansvarig nämnd och bolagsstyrelse, baserat på
resultat från utredningar och ekonomiska förutsättningar.
• Åtgärderna som föreslås i de lokala åtgärdsprogrammen kan
finansieras på olika sätt, till exempel genom VA-taxan eller inom
ordinarie budget. Åtgärdsprogrammen innebär inte isig ett beslut
om finansiering och vilka åtgärder som ska
genomföras utan detta prövas i stadens ordinarie processer. I och
med detta sker också en prioritering mellan och inom de lokala
åtgärdsprogrammen.
• De lokala åtgärdsprogrammen är inte juridiskt bindande som ett
åtgärdsprogram i miljöbalkens mening, men utgör underlag för att
konkretisera hur vattenmyndighetens
bindande åtgärdsprogram ska kunna uppfyllas.
• Staden kommer fortlöpande att arbeta med att utveckla
processerna för prioritering av åtgärder inom och mellan
vattenförekomster på såväl övergripande programnivå som
mellan specifika projekt. Dessa prioriteringar kommer att följa
stadens övergripande mål om stadsutveckling.
• Baserat på föreslagna åtgärder i det lokala åtgärdsprogrammet för
Råcksta träsk bedöms vattenkvaliteten och livsmiljön i sjön kunna
förbättras.
• Arbetet med lokala åtgärdsprogram visar att det finns ett
omfattande åtgärdsbehov för stadens vattenförekomster och att
vattenmyndigheternas beräkningar av åtgärdskostnaden
är underskattad. Effekten av vidtagna åtgärder kommer även att
dröja då återhämtningsprocesserna i ekologiska system tar tid.
Propositionsordning
Nämnden beslutade enligt förvaltningens förslag till beslut.
Handlingar i ärendet
HV 2021/22-5 Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta träsk –
gemensamt tjänsteutlåtande
HV 2021/22-1 Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta Träsk –
Fakta och åtgärdsbehov
HV 2021/22-2 Lokalt åtgärdsprogram för Råcksta Träsk –
Genomförandeplan
HV 2021/22-3 Bilaga 2 – Stockholms stads gemensamma
ansvar
HV 2021/22-4 Bilaga 1 Geografisk placering av åtgärder
Anmälningar och rapporter
Lämna ett svar