Kommunfullmäktige beslutar
1. Inrätta verksamhetsområde för dricks-, spillvatten för fastigheten
Morups-Lynga 2:45 m.fl. enligt kartbilaga 1, 2019-12-05.
2. Inrätta verksamhetsområde för dagvatten för fastigheten Morups-Lynga
2:45 m.fl. enligt kartbilaga 2, 2019-12-05.
3. Finansiera utbyggnaden genom anläggningsavgifter enligt normaltaxa.
Full källtext
§ 99
Inrättande av kommunalt verksamhetsområde för
vatten och avlopp i Stranninge, KS 2020/73
Beslut
Kommunfullmäktige beslutar
1. Inrätta verksamhetsområde för dricks-, spillvatten för fastigheten
Morups-Lynga 2:45 m.fl. enligt kartbilaga 1, 2019-12-05.
2. Inrätta verksamhetsområde för dagvatten för fastigheten Morups-Lynga
2:45 m.fl. enligt kartbilaga 2, 2019-12-05.
3. Finansiera utbyggnaden genom anläggningsavgifter enligt normaltaxa.
Beskrivning av ärendet
Stranninge finns med i kommunens VA-utbyggnadsplan som ett prioriterat
område. Miljö- och hälsa har uppmärksammat att det finns problem med
avloppsanläggningarna i Stranninge. Flertalet av fastigheterna i Stranninge
är anslutna till kommunalt dricksvatten via vattenförening med anslutning i
Rosendal.
Kommunstyrelseförvaltningen bedömer att det med hänsyn till skyddet för
människors hälsa och miljön behöver ordnas allmän VA-försörjning för den
tätbebyggda delen i Stranninge. Kommunens ansvar för allmän VA-
försörjning regleras av Lag om Allmänna Vattentjänster (2006:412).
Verksamhetsområdet för dricks- och spillvatten föreslås omfatta fastigheter i
Stranninge enligt bilaga 1: Förslag verksamhetsområde för dricks- och
spillvatten.Verksamhetsområdet för dagvatten föreslås omfatta fastigheter i
Stranninge enligt bilaga 2: Förslag verksamhetsområde för dagvatten.
Falkenbergs Vatten och Renhållnings AB har behandlat ärendet vid
styrelsemöte 2019-12-05.
Motivering av beslut
Den samlade bebyggelsen i Stranninge bedöms falla inom kommunens
ansvar för allmän VA-försörjning enligt Lag om Allmänna Vattentjänster
(2006:412) § 6.
Av Vattentjänstlagen § 31 framgår att ”Avgifterna ska bestämmas så att
kostnaderna fördelas på de avgiftsskyldiga enligt vad som är skäligt och
rättvist. Om vattentjänsterna för en viss eller vissa fastigheter på grund av
särskilda omständigheter medför kostnader som i beaktansvärd omfattning
avviker från andra fastigheter i verksamhetsområdet, ska avgifterna
bestämmas med hänsyn till skillnaderna.”
Underlaget för eventuell särtaxa bör i första hand grundas i kostnader för det
lokala ledningsnätet.
32
De överföringsledningar som byggs till Stranninge i den etapp som föreslås
kan i framtiden bli aktuella att använda för anslutning av ytterligare
bebyggelse. Dessutom har utbyggnad av överföringsledningar historiskt
finansierats av VA-kollektivet.
Skillnaden i utbyggnadskostnad mellan Stranninge och ett ”normalområde”
ligger under vad som bedöms motivera särtaxa.
Berörda fastighetsägare har informerats och bjudits in till information i
ärendet. Fastighetsägare inom förslag till verksamhetsområde samt de som
ingår i Stranninge vattenförening fick inbjudan till informationsmöte i
Glommens samlingslokal 2019-08-21. Efter inkomna synpunkter
omarbetades förslaget till verksamhetsområde.
Det nya förslaget togs upp för beslut i FAVRAB:s styrelse 2019-12-05 och
informationsbrev angående det nya förslaget till verksamhetsområde gick ut
till fastighetsägarna 2020-01-08. VIVABs projektledare har även träffat
representanter för vägförening och vattenförening under hösten 2019.
Ekonomi
Förslaget till verksamhetsområde innebär att 47 fastigheter erbjuds
anslutning till den allmänna VA-anläggningen.
Utbyggnad av kommunalt dricks-, spill- och dagvatten för befintliga
fastigheter inom Stranninge tillsammans med överföringsledningar mot
Rosendal bedöms kosta ca 19 miljoner. Av dessa 19 miljoner bedöms ca
14,5 miljoner utgöra kostnader i lokalt ledningsnät, och ca 4,5 miljoner
utgöra kostnader för överföringsledningar.
Intäkterna för de befintliga fastigheterna inom Stranninge bedöms enligt
2019-års taxa för anläggningsavgifter uppgå till ca 5,35 miljoner. I denna
summa har inte de ca 390.000 kr som vattenföreningen tidigare erlagt i
anläggningsavgift frånräknats.
Kommunstyrelseförvaltningen bedömer att det är viktigt att VA-taxans
avgifter för anslutning av ny bebyggelse successivt ökas de närmaste åren i
syfte att erhålla högre kostnadstäckningsgrad.
Underlag för beslut
Beslutsförslag 2020-03-05
Falkenbergs Vatten och Renhållnings AB, protokollsutdrag styrelsemöte
2019-12-05
Bilaga 1 Förslag verksamhetsområde för dricks- och spillvatten
Bilaga 2 Förslag verksamhetsområde för dagvatten
33
Lämna ett svar