Kommunfullmäktige avslår motionen.
Full källtext
§ 42 Dnr 2019-000439
Svar på motion om extern utredning av felaktiga upphandling-
ar
Kommunstyrelsens förslag till kommunfullmäktige
Kommunfullmäktige avslår motionen.
Ärendebeskrivning
I en motion till kommunfullmäktige föreslår Bertil Johansson (LP)
att en extern utredning tillsätts för att granska alla de felaktiga upp-
handlingar som förekommit de senaste fyra åren samt att ett nytt
upphandlingsreglemente utarbetas i samarbete med den externa ut-
redaren.
Kommunledningskontoret konstaterar att det under 2019 upphand-
lats varor och tjänster för cirka 850 miljoner kr. Under fjolåret ge-
nomfördes 85 upphandlingar där det beräknade upphandlingsvärdet
översteg 100 tkr. Antalet tjänste- och varugrupper som upphandlas
genom ramavtal och som avropas från verksamheterna ökar succes-
sivt för varje år.
Kommunen har för närvarande tecknat 265 ramavtal för olika varu-
och tjänsteområden med avtalstider mellan 1 och 4 år. Dessutom
avropar kommunen från ett 25-tal avtal som SKL Kommentus
tecknat.
I motionen görs det gällande att kommunens verksamheter inte föl-
jer de fastställda riktlinjerna för upphandling och att det ideligen
dyker upp nya affärer som har försökts att döljas. Utöver den nylig-
en felaktiga direktupphandling av Glänningeskolans möbler har det
konstaterats att det genomförts en otillåten direktupphandling där
kontraktsvärdet översteg direktupphandlingsgränsen. Det är viktigt
att poängtera att den största delen av kommunens upphandlings-
verksamhet bedrivs ändamålsenligt och effektivt med en god efter-
följsamhet mot interna antagna regelverk såväl som mot lagstift-
ningen.
Kommunfullmäktige har den 25 september 2018 § 87 antagit in-
köps- och upphandlingspolicy. Kommunstyrelsen har den 11 sep-
tember 2018 § 169 antagit riktlinjer för inköp och upphandling.
Kommunledningskontorets generella uppfattning kring upphand-
lingen i kommunen är att utveckling, förståelsen och kunskapen
gått i en positiv riktning sedan omarbetningen av policy och riktlin-
jer. Verksamheterna lägger allt större omsorg för att upphandling-
arna ska ske på ett korrekt sätt. Inköpsrådet har utvecklats och i de
styrande dokumenten framgår det klart vilken ansvarsfördelning
som återfinns i antagna regelverk.
Kommunens revisorer har granskat kommunens upphandlingsverk-
samhet samt inköp av möbler till Glänningeskolan. Kommunstyrel-
sen kommer att svara revisionen under april månad. Granskningen
kommer säkerligen föranleda olika åtgärder och anpassningar av
hantering och tillvägagångssätt av kommunens upphandlingar, samt
vissa anpassningar av regelverk och delegeringsrätt. Att det finns
ytterligare behov av utbildningsinsatser kan redan nu konstateras.
Redan vid kommunstyrelsens sammanträde den 13 augusti 2019 §
175 beslutade kommunstyrelsen att ge kommunchefen i uppdrag att
se över upphandlingsfunktionens organisatoriska ställning. Den 11
februari 2020 § 38 beslutade kommunstyrelsen att flytta upphand-
lingsfunktionen till kanslienheten för att stärka upphandlingsfunkt-
ionens organisatoriska ställning. Samtidig beslutades att enheten
ska utökas med en funktionschef vars huvuduppdrag är att operativt
komplettera befintliga upphandlare samt samordna kommunens
upphandlingsprocesser.
Mot bakgrund av de förhållanden som redovisats och det utveckl-
ingsarbete som pågår anser kommunledningskontoret att det inte
finns behov av att genomföra någon extern utredning med det upp-
drag och den inriktning som föreslagits i motionen. Kommunled-
ningskontoret föreslår därför att motionen avslås.
Beslutsunderlag
Ledningsutskottets protokoll den 10 mars 2020 § 45.
Kommunledningskontorets tjänsteskrivelse den 2 mars 2020.
Motion den 22 oktober 2019.
_____
Lämna ett svar