Moderaternas, Liberalernas, Centerpartiets och Kristdemokraternas förslag till budget
2021–2023 fastställs i sin helhet med de mål, riktlinjer och uppdrag som anges inom de
olika verksamhetsområdena, inkluderat bilagor, specifikationer och vad som anges i
budgetyrkandet samt att utdebitering av den allmänna kommunalskatten för kommunen
som ingår i preliminär skatt för inkomst under år 2021 fastställs till 21:12 öre per
skattekrona.
Väsentliga områden i budgeten
• Budget 2021–2023 är finansierad och beräknad efter stadens beslutade finansiella mål
för god ekonomisk hushållning enligt specifikation.
• Samtliga uppdrag givna i budget 2021–2023 ska genomföras innan 2021 års utgång
om ingen annan tidsrymd är angiven.
• Från och med 2021 påbörjas en förändring i investeringsplaneringen. Det är en
förändring som tar sikte på långsiktighet utifrån ett 10-årigt perspektiv. 10-årsplanen
indelas i två delar, varav de första 5 åren avser investeringsbudgeten och resterande 5
åren utgör en utblick där flera större investeringsobjekt återfinns.
• Nämnderna har i uppgift att upprätta årliga investeringsbudgetar i linje med den
5-åriga investeringsbudgeten. Nämnderna ges mandat att hantera avvikelser mellan
åren, förutsatt att nämnderna håller sig till det totala beloppet över 5-årsperioden.
• Enskilda nämnders övriga hemställningar och verksamhetsnomineringar får
prioriteras inom angivna ramar och betraktas som hanterade i och med detta beslut.
Fastställande av ersättningar enligt LOV (lagen om valfrihet)
• Grundersättningen från och med 1 april 2021 utgår för utförd brukartid och fastställs
för externa utförare i LOV i hemtjänsten för Göteborgs Stad till 530 kr per timma
inklusive momskompensation med 7 kr per timma.
• Grundersättningen för kommunala utförare i LOV i hemtjänsten för Göteborgs Stad
fastställs till 523 kr per timma att gälla från och med 1 april 2021.
• Ersättningsmodellen för dagligverksamhet enligt LOV uppräknas från och med
1 april 2021 med 1,5 procent.
Fastställande av högsta tillåtna låne- och borgensvolym
Göteborgs Stad finansierar delar av sina investeringar via extern upplåning. Denna
externa upplåning avser såväl stadens bolag som kommunen och sker via stadens
finansfunktion.
• Göteborgs Stads samlade lånevolym under 2021 får uppgå till maximalt 64,5
miljarder kronor inkluderat 500 miljoner kronor till resultatutjämningsreserven
(RUR).
• Göteborgs Stads koncerns samlade borgensåtaganden under 2021 får uppgå till
maximalt 9 miljarder kronor.
I vissa fall kan inte bolagen använda sig av Stadens finansfunktion vid upplåning om
ränteavdrag ska erhållas. Det gäller för interna förvärv av aktier samt då Göteborgs
Stadshus AB ska finansiera utdelning till Staden. När sådana lån upptas går Staden i
borgen för dessa lån. Av totalt borgensåtagande enligt ovan ingår nedanstående borgen
till Göteborgs Stadshus AB och dess vid var tid underliggande hel- och majoritetsägda
bolag.
• Göteborgs Stad (org. Nr 212000–1355) såsom för egen skuld får ingå borgen för
Göteborg Stadshus AB:s och dess vid var tid underliggande hel- och majoritetsägda
bolag externa låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 7,0 miljarder
kronor jämte därpå löpande ränta och kostnader.
• Samlad lånevolym under 2021 per bolag/koncern får uppgå till maximalt:
Bolag/koncern Lånevolym
Göteborgs Stadshus AB 5 400 mnkr
Göteborg Energi koncern 4 500 mnkr
Liseberg AB 1 300 mnkr
Got Event AB
60 mnkr
Älvstranden 2 900 mnkr
Framtiden koncern 26 500 mnkr
Göteborgs Hamn AB 2 100 mnkr
Higab AB 5 200 mnkr
Göteborgs Stads Leasing AB 1 500 mnkr
Gryyab AB 1 400 mnkr
Renova koncernen 1 600 mnkr
Grefab
12 mnkr
Fastställande av Göteborgs Stadshus AB:s bemyndiganden att lämna
kapitaltillskott till helägda bolag
• Göteborgs Stadshus AB bemyndigas att lämna kapitaltillskott avseende 2021 till
följande helägda dotterbolag med nedan angivna belopp:
BRG (Business Region Göteborg AB)
41 920 tkr
Göteborgs Stadsteater AB 121 910 tkr (avrundat)
Got Event AB 187 070 tkr (avrundat)
Hanteringen av kulturinstitutionerna sker i samverkan med Västra Götalandsregionen
(VGR). Dialog ska fortsatt ske med Västra Götalandsregionen gällande
medfinansieringen av kulturinstitutionerna.
Fastställande av budgetram för Göteborgs Stadshus AB:s
koncernledningskostnader och finansiering av Gothenburg
European Office (GEO)
Göteborgs Stadshus AB bemyndigas att ta ut koncernledningsarvode från övriga bolag
inom stadshuskoncernen för finansiering av koncernbolagets verksamhet, exklusive GEO,
motsvarande 28 230 tkr (avrundat) under 2021.
Göteborgs Stadshus AB bemyndigas att genom finansiell samordning finansiera
Gothenburg European Office (GEO) med 5 900 tkr under 2021.
Fastställande av Fastighetsnämndens bemyndiganden vid köp och försäljning
av fastigheter
• Fastighetsnämnden bemyndigas att inom ramen för i budgeten upptagna belopp för
fastighetsförvärv, dels ansöka om tillstånd till expropriation, dels förvärva fast
egendom då utgiften för varje förvärv inte överstiger 30 miljoner kronor.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att sälja eller med tomträtt upplåta fast egendom för
utbyggnad av antagna detaljplaner.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att för köpeskilling och på villkor i övrigt som
nämnden äger bestämma till kommunala bolag och andra intressenter sälja
tomträttsupplåten fast egendom.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att för maximalt 30 miljoner kronor per ärende sälja
eller med tomträtt upplåta fast egendom som visserligen inte är detaljplanelagd men
där nämnden, utifrån markägarrollen samt efter hörande med byggnadsnämnden, gör
bedömningen att den fasta egendomen inte behövs/primärt lämpar sig för utbyggnad i
kommunal ägo eller där detaljplaneläggning av den fasta egendomen inte bedöms
behövas innan överlåtelse/tomträttsupplåtelse. Maximalt fast egendom om 5 000 kvm
per ärende.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att för maximalt 30 miljoner kronor per ärende sälja
eller med tomträtt upplåta fast egendom som i enlighet med av kommunfullmäktige
beslutade principer och organisatorisk struktur för hantering av kommunens
fastigheter överförs till fastighetsnämnden från annan kommunal nämnd och som inte
längre behövs för någon kommunal förvaltnings behov.
Fastställande av ansvarsfördelning avseende försörjningsstöd
• Det är de fyra nya socialnämnderna som, inom fastställda ekonomiska ramar, har
ansvar för försörjningsstödet.
Fastställande av resursfördelningsmodell avseende socialnämnderna
• Resursfördelningsmodellen för socialnämnderna fastställs för 2021 enligt bilaga 16.
Reglering av över- och underskott för specificerade ekonomiska ramar för
Fastighetsnämnden och Överförmyndarnämnden
• Om det uppstår överskott eller underskott inom ramen för ”Fastighetsnämndens
transfereringar” och ”Överförmyndarnämndens arvoden” nollställs dessa i samband
med Stadens årliga bokslut.
Fastställande av prioriteringskriterier vid investeringar i verksamhetslokaler
• Följande kriterier för investering inom grundskola ska gälla:
1. Nybyggnad och tillbyggnad av skolor för att lösa ”tak över huvudetfrågan”,
2. Nybyggnad för att ersätta dåliga lokaler (efter Lokalförvaltningens tekniska
bedömning och grundskolenämndens verksamhetsbedömning),
3. Ombyggnad för att möta skollagens och styrdokumentens krav där skolor i
socialt utsatta områden prioriteras.
• Följande kriterier för investering inom förskola ska gälla:
1. Lokaler för att nå eller bibehålla full behovstäckning,
2. Lokaler i nya bostadsområden, som saknar tillgång till förskoleplats i närområdet,
3. Gamla/uttjänta förskolor som behöver ersättas med nybyggnad. Förskolor i
socialt utsatta områden ska prioriteras.
Fastställande av utdelning från Göteborgs Stadshus AB, internränta och
indexkompensation
• Utdelning från Göteborgs Stadshus AB fastställs till 540 000 tkr för 2021.
Utdelningen får ej finansieras genom lån.
• Internräntan fastställs till 1,25 procent för 2021.
• Index för uppräkning av ekonomiska ramar fastställs till 1,5 procent för 2021.
Kommunstyrelsens befogenheter
• Kommunstyrelsen bemyndigas att inom ramen för beslutad budget fatta beslut om de
poster som regleras i budget under kommuncentrala medel enligt specifikation i
bilaga.
• Kommunstyrelsen bemyndigas att inom ramen för beslutad budget besluta om
justeringar av kommunbidrag och ekonomiska ramar under förutsättning att ärendena
inte är av sådan principiell art att det lämpligen bör underställas kommunfullmäktige
för beslut.
• Kommunstyrelsen bemyndigas att inom ramen för beslutad budget besluta om
uppdrag till nämnder och styrelser med anledning av genomförandet av budget under
förutsättning att åtgärden ryms inom nämndens reglemente och budget respektive
styrelsens bolagsordning och ägardirektiv. Bemyndigandet omfattar inte uppdrag
rörande nämndernas myndighetsutövning, tillämpning av lag eller ärenden som i
övrigt rör enskilda och inte heller uppdrag som är av principiell beskaffenhet eller av
större vikt för kommunen enligt 5 kap. 1§ kommunallagen.
• Kommunstyrelsen ska inom ramen för sitt ordinarie ansvar enligt kommunallagen
särskilt följa och analysera den ekonomiska utvecklingen för staden och föreslå
åtgärder i de fall då stadens balanskravsresultat avviker negativt från den beslutade
nivån.
Nämnders/styrelsers befogenheter att rekvirera medel från kommuncentrala
budgetposter
• I specifikation avseende kostnader kommuncentralt anges vilka nämnder som har rätt
att rekvirera medel inom ramen för det angivna ändamålet under 2021 och upp till
maximalt angivet belopp. För att rekvirera medel krävs beslut i nämnd och därefter
sker utbetalning.
Fastställande av totala kostnader för nämnderna
• Summaraden totala nämndernas kostnader på sida 155 i den tryckta versionen ersätts
med följande siffror:
2021
2022
2023
Totalt Nämnderna kostnader 34 869 010
35 239 410
35 985 970
Fastställande av taxor och avgifter för socialnämnder, nämnden för äldre samt
vård och omsorg, nämnden för funktionsstöd, grundskolenämnd och
förskolenämnd
• Taxor och avgifter inom välfärdsområdet fastställs för år 2021 i enlighet med bilaga
2–7 till budgeten, att gälla fr.o.m. den 1 januari 2021.
Bilaga 1 Taxa för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg
(familjedaghem)
Bilaga 2 Taxa för äldreomsorg och funktionshinderverksamhet –
beslut enligt SoL
Bilaga 3
Taxa för kostnader, förbehållsbelopp mm inom LSS-
verksamhet
Bilaga 4
Taxa för boendeavgifter, hem som i huvudsak
tillhandahåller boende
Bilaga 5 Taxa för rådgivningsverksamhet inom socialnämnd
Centrum
Bilaga 6 Avgift för barn i feriehem och barnkolonier
Bilaga 7 Avgifter inom kulturskolan
Specifikationer
Bilaga 8 Investeringsramar * Denna specifikation ersätter investeringar
nämnder i den tryckta versionen på sida 156
Bilaga 9 Exploateringsvolymer, investeringar och koncernbidrag/finansiell
samordning
Bilaga 10 Lånebehov i bolagskoncernen för information till
Kommunfullmäktige (ej beslut)
Bilaga 11 Kommuncentrala kostnader * Denna specifikation ersätter
kommuncentrala poster i den tryckta versionen på sidorna 157–158
Bilaga 12
Nämnder med särskild inriktning
Bilaga 13
Ekonomiska ramar för särskilda budgetposter
Bilaga 14 Finansiella mål för god ekonomisk hushållning
Bilaga 15 Förtydligande av uppdrag
Bilaga 16 Fördelningsmodell Socialnämnder 2021
Särskilt beslut avseende stadsrevisionen
Stadsrevisionen tilldelas ett kommunbidrag för år 2021 på 36 300 tkr och i flerårsplaner
med 37 348 tkr för år 2022 och med 38 400 tkr för år 2023.
Handling
2020 nr 235.
Handlingen innehåller kommunstyrelsens förslag angående budget för Göteborgs Stad
2021 och flerårsplaner för åren 2022–2023. Till handlingen hör de särskilda
budgetförslagen från Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna,
Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ, Socialdemokraterna, Demokraterna
och Sverigedemokraterna.
Till handlingen har även bilagts presidiets förslag till budget och flerårsplaner för
stadsrevisionen.
Föredragningsordning
Fullmäktiges presidium lägger fram följande förslag till föredragningsordning för årets
budgetdebatt.
Kommunfullmäktiges presidium har tillsammans med gruppledarna i fullmäktige
överenskommit att vid årets budgetsammanträde endast ha en gruppledardebatt.
Partiernas yrkanden redovisas under debatten.
För budgetärendet gäller i övrigt följande:
Presidiet kommer att ställa partiernas budgetförslag för 2021 med taxor och avgifter
inklusive flerårsplaner för 2022 och 2023 mot varandra som helheter med de mål,
riktlinjer och uppdrag som anges inom de olika verksamhetsområdena, inkluderat
samtliga bilagor, specifikationer och de särskilda beslutsförslagen avseende väsentliga
områden i budgeten, ersättningar enligt LOV, högsta tillåtna låne- och borgensvolym,
Göteborgs Stadshus AB, fastighetsnämndens köp och försäljning av fastigheter,
försörjningsstöd, socialnämnderna, fastighetsnämnden och överförmyndarnämnden,
prioriteringskriterier vid investeringar i verksamhetslokaler, utdelning från Göteborgs
Stadshus AB, kommunstyrelsens befogenheter, nämnders/styrelser befogenheter
angående kommuncentrala budgetposter, fastställande av totala kostnader för nämnderna,
taxor och avgifter för socialnämnder, nämnden för äldre samt vård och omsorg, nämnden
för funktionsstöd, grundskolenämnd och förskolenämnd och skattesats för 2021.
Slutligen behandlas presidiets förslag till budget och flerårsplaner för stadsrevisionen.
Kommunfullmäktige godkänner förslaget till föredragningsordning.
Ärendet :
2020 nr 235.
Handlingen innehåller kommunstyrelsens förslag angående budget för Göteborgs Stad
2021 och flerårsplaner för åren 2022–2023. Till handlingen hör de särskilda
budgetförslagen från Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna,
Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ, Socialdemokraterna, Demokraterna
och Sverigedemokraterna.
Till handlingen har även bilagts presidiets förslag till budget och flerårsplaner för
stadsrevisionen.
Föredragningsordning
Fullmäktiges presidium lägger fram följande förslag till föredragningsordning för årets
budgetdebatt.
Kommunfullmäktiges presidium har tillsammans med gruppledarna i fullmäktige
överenskommit att vid årets budgetsammanträde endast ha en gruppledardebatt.
Partiernas yrkanden redovisas under debatten.
För budgetärendet gäller i övrigt följande:
Presidiet kommer att ställa partiernas budgetförslag för 2021 med taxor och avgifter
inklusive flerårsplaner för 2022 och 2023 mot varandra som helheter med de mål,
riktlinjer och uppdrag som anges inom de olika verksamhetsområdena, inkluderat
samtliga bilagor, specifikationer och de särskilda beslutsförslagen avseende väsentliga
områden i budgeten, ersättningar enligt LOV, högsta tillåtna låne- och borgensvolym,
Göteborgs Stadshus AB, fastighetsnämndens köp och försäljning av fastigheter,
försörjningsstöd, socialnämnderna, fastighetsnämnden och överförmyndarnämnden,
prioriteringskriterier vid investeringar i verksamhetslokaler, utdelning från Göteborgs
Stadshus AB, kommunstyrelsens befogenheter, nämnders/styrelser befogenheter
angående kommuncentrala budgetposter, fastställande av totala kostnader för nämnderna,
taxor och avgifter för socialnämnder, nämnden för äldre samt vård och omsorg, nämnden
för funktionsstöd, grundskolenämnd och förskolenämnd och skattesats för 2021.
Slutligen behandlas presidiets förslag till budget och flerårsplaner för stadsrevisionen.
Kommunfullmäktige godkänner förslaget till föredragningsordning.
Full källtext :
§ 5
Förslag till budget 2021 och flerårsplaner 2022–2023
Beslut
Moderaternas, Liberalernas, Centerpartiets och Kristdemokraternas förslag till budget
2021–2023 fastställs i sin helhet med de mål, riktlinjer och uppdrag som anges inom de
olika verksamhetsområdena, inkluderat bilagor, specifikationer och vad som anges i
budgetyrkandet samt att utdebitering av den allmänna kommunalskatten för kommunen
som ingår i preliminär skatt för inkomst under år 2021 fastställs till 21:12 öre per
skattekrona.
Väsentliga områden i budgeten
• Budget 2021–2023 är finansierad och beräknad efter stadens beslutade finansiella mål
för god ekonomisk hushållning enligt specifikation.
• Samtliga uppdrag givna i budget 2021–2023 ska genomföras innan 2021 års utgång
om ingen annan tidsrymd är angiven.
• Från och med 2021 påbörjas en förändring i investeringsplaneringen. Det är en
förändring som tar sikte på långsiktighet utifrån ett 10-årigt perspektiv. 10-årsplanen
indelas i två delar, varav de första 5 åren avser investeringsbudgeten och resterande 5
åren utgör en utblick där flera större investeringsobjekt återfinns.
• Nämnderna har i uppgift att upprätta årliga investeringsbudgetar i linje med den
5-åriga investeringsbudgeten. Nämnderna ges mandat att hantera avvikelser mellan
åren, förutsatt att nämnderna håller sig till det totala beloppet över 5-årsperioden.
• Enskilda nämnders övriga hemställningar och verksamhetsnomineringar får
prioriteras inom angivna ramar och betraktas som hanterade i och med detta beslut.
Fastställande av ersättningar enligt LOV (lagen om valfrihet)
• Grundersättningen från och med 1 april 2021 utgår för utförd brukartid och fastställs
för externa utförare i LOV i hemtjänsten för Göteborgs Stad till 530 kr per timma
inklusive momskompensation med 7 kr per timma.
• Grundersättningen för kommunala utförare i LOV i hemtjänsten för Göteborgs Stad
fastställs till 523 kr per timma att gälla från och med 1 april 2021.
• Ersättningsmodellen för dagligverksamhet enligt LOV uppräknas från och med
1 april 2021 med 1,5 procent.
Fastställande av högsta tillåtna låne- och borgensvolym
Göteborgs Stad finansierar delar av sina investeringar via extern upplåning. Denna
externa upplåning avser såväl stadens bolag som kommunen och sker via stadens
finansfunktion.
• Göteborgs Stads samlade lånevolym under 2021 får uppgå till maximalt 64,5
miljarder kronor inkluderat 500 miljoner kronor till resultatutjämningsreserven
(RUR).
• Göteborgs Stads koncerns samlade borgensåtaganden under 2021 får uppgå till
maximalt 9 miljarder kronor.
I vissa fall kan inte bolagen använda sig av Stadens finansfunktion vid upplåning om
ränteavdrag ska erhållas. Det gäller för interna förvärv av aktier samt då Göteborgs
Stadshus AB ska finansiera utdelning till Staden. När sådana lån upptas går Staden i
borgen för dessa lån. Av totalt borgensåtagande enligt ovan ingår nedanstående borgen
till Göteborgs Stadshus AB och dess vid var tid underliggande hel- och majoritetsägda
bolag.
• Göteborgs Stad (org. Nr 212000–1355) såsom för egen skuld får ingå borgen för
Göteborg Stadshus AB:s och dess vid var tid underliggande hel- och majoritetsägda
bolag externa låneförpliktelser upp till ett totalt högsta lånebelopp om 7,0 miljarder
kronor jämte därpå löpande ränta och kostnader.
• Samlad lånevolym under 2021 per bolag/koncern får uppgå till maximalt:
Bolag/koncern Lånevolym
Göteborgs Stadshus AB 5 400 mnkr
Göteborg Energi koncern 4 500 mnkr
Liseberg AB 1 300 mnkr
Got Event AB
60 mnkr
Älvstranden 2 900 mnkr
Framtiden koncern 26 500 mnkr
Göteborgs Hamn AB 2 100 mnkr
Higab AB 5 200 mnkr
Göteborgs Stads Leasing AB 1 500 mnkr
Gryyab AB 1 400 mnkr
Renova koncernen 1 600 mnkr
Grefab
12 mnkr
Fastställande av Göteborgs Stadshus AB:s bemyndiganden att lämna
kapitaltillskott till helägda bolag
• Göteborgs Stadshus AB bemyndigas att lämna kapitaltillskott avseende 2021 till
följande helägda dotterbolag med nedan angivna belopp:
BRG (Business Region Göteborg AB)
41 920 tkr
Göteborgs Stadsteater AB 121 910 tkr (avrundat)
Got Event AB 187 070 tkr (avrundat)
Hanteringen av kulturinstitutionerna sker i samverkan med Västra Götalandsregionen
(VGR). Dialog ska fortsatt ske med Västra Götalandsregionen gällande
medfinansieringen av kulturinstitutionerna.
Fastställande av budgetram för Göteborgs Stadshus AB:s
koncernledningskostnader och finansiering av Gothenburg
European Office (GEO)
Göteborgs Stadshus AB bemyndigas att ta ut koncernledningsarvode från övriga bolag
inom stadshuskoncernen för finansiering av koncernbolagets verksamhet, exklusive GEO,
motsvarande 28 230 tkr (avrundat) under 2021.
Göteborgs Stadshus AB bemyndigas att genom finansiell samordning finansiera
Gothenburg European Office (GEO) med 5 900 tkr under 2021.
Fastställande av Fastighetsnämndens bemyndiganden vid köp och försäljning
av fastigheter
• Fastighetsnämnden bemyndigas att inom ramen för i budgeten upptagna belopp för
fastighetsförvärv, dels ansöka om tillstånd till expropriation, dels förvärva fast
egendom då utgiften för varje förvärv inte överstiger 30 miljoner kronor.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att sälja eller med tomträtt upplåta fast egendom för
utbyggnad av antagna detaljplaner.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att för köpeskilling och på villkor i övrigt som
nämnden äger bestämma till kommunala bolag och andra intressenter sälja
tomträttsupplåten fast egendom.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att för maximalt 30 miljoner kronor per ärende sälja
eller med tomträtt upplåta fast egendom som visserligen inte är detaljplanelagd men
där nämnden, utifrån markägarrollen samt efter hörande med byggnadsnämnden, gör
bedömningen att den fasta egendomen inte behövs/primärt lämpar sig för utbyggnad i
kommunal ägo eller där detaljplaneläggning av den fasta egendomen inte bedöms
behövas innan överlåtelse/tomträttsupplåtelse. Maximalt fast egendom om 5 000 kvm
per ärende.
• Fastighetsnämnden bemyndigas att för maximalt 30 miljoner kronor per ärende sälja
eller med tomträtt upplåta fast egendom som i enlighet med av kommunfullmäktige
beslutade principer och organisatorisk struktur för hantering av kommunens
fastigheter överförs till fastighetsnämnden från annan kommunal nämnd och som inte
längre behövs för någon kommunal förvaltnings behov.
Fastställande av ansvarsfördelning avseende försörjningsstöd
• Det är de fyra nya socialnämnderna som, inom fastställda ekonomiska ramar, har
ansvar för försörjningsstödet.
Fastställande av resursfördelningsmodell avseende socialnämnderna
• Resursfördelningsmodellen för socialnämnderna fastställs för 2021 enligt bilaga 16.
Reglering av över- och underskott för specificerade ekonomiska ramar för
Fastighetsnämnden och Överförmyndarnämnden
• Om det uppstår överskott eller underskott inom ramen för ”Fastighetsnämndens
transfereringar” och ”Överförmyndarnämndens arvoden” nollställs dessa i samband
med Stadens årliga bokslut.
Fastställande av prioriteringskriterier vid investeringar i verksamhetslokaler
• Följande kriterier för investering inom grundskola ska gälla:
1. Nybyggnad och tillbyggnad av skolor för att lösa ”tak över huvudetfrågan”,
2. Nybyggnad för att ersätta dåliga lokaler (efter Lokalförvaltningens tekniska
bedömning och grundskolenämndens verksamhetsbedömning),
3. Ombyggnad för att möta skollagens och styrdokumentens krav där skolor i
socialt utsatta områden prioriteras.
• Följande kriterier för investering inom förskola ska gälla:
1. Lokaler för att nå eller bibehålla full behovstäckning,
2. Lokaler i nya bostadsområden, som saknar tillgång till förskoleplats i närområdet,
3. Gamla/uttjänta förskolor som behöver ersättas med nybyggnad. Förskolor i
socialt utsatta områden ska prioriteras.
Fastställande av utdelning från Göteborgs Stadshus AB, internränta och
indexkompensation
• Utdelning från Göteborgs Stadshus AB fastställs till 540 000 tkr för 2021.
Utdelningen får ej finansieras genom lån.
• Internräntan fastställs till 1,25 procent för 2021.
• Index för uppräkning av ekonomiska ramar fastställs till 1,5 procent för 2021.
Kommunstyrelsens befogenheter
• Kommunstyrelsen bemyndigas att inom ramen för beslutad budget fatta beslut om de
poster som regleras i budget under kommuncentrala medel enligt specifikation i
bilaga.
• Kommunstyrelsen bemyndigas att inom ramen för beslutad budget besluta om
justeringar av kommunbidrag och ekonomiska ramar under förutsättning att ärendena
inte är av sådan principiell art att det lämpligen bör underställas kommunfullmäktige
för beslut.
• Kommunstyrelsen bemyndigas att inom ramen för beslutad budget besluta om
uppdrag till nämnder och styrelser med anledning av genomförandet av budget under
förutsättning att åtgärden ryms inom nämndens reglemente och budget respektive
styrelsens bolagsordning och ägardirektiv. Bemyndigandet omfattar inte uppdrag
rörande nämndernas myndighetsutövning, tillämpning av lag eller ärenden som i
övrigt rör enskilda och inte heller uppdrag som är av principiell beskaffenhet eller av
större vikt för kommunen enligt 5 kap. 1§ kommunallagen.
• Kommunstyrelsen ska inom ramen för sitt ordinarie ansvar enligt kommunallagen
särskilt följa och analysera den ekonomiska utvecklingen för staden och föreslå
åtgärder i de fall då stadens balanskravsresultat avviker negativt från den beslutade
nivån.
Nämnders/styrelsers befogenheter att rekvirera medel från kommuncentrala
budgetposter
• I specifikation avseende kostnader kommuncentralt anges vilka nämnder som har rätt
att rekvirera medel inom ramen för det angivna ändamålet under 2021 och upp till
maximalt angivet belopp. För att rekvirera medel krävs beslut i nämnd och därefter
sker utbetalning.
Fastställande av totala kostnader för nämnderna
• Summaraden totala nämndernas kostnader på sida 155 i den tryckta versionen ersätts
med följande siffror:
2021
2022
2023
Totalt Nämnderna kostnader 34 869 010
35 239 410
35 985 970
Fastställande av taxor och avgifter för socialnämnder, nämnden för äldre samt
vård och omsorg, nämnden för funktionsstöd, grundskolenämnd och
förskolenämnd
• Taxor och avgifter inom välfärdsområdet fastställs för år 2021 i enlighet med bilaga
2–7 till budgeten, att gälla fr.o.m. den 1 januari 2021.
Bilaga 1 Taxa för förskola, fritidshem och pedagogisk omsorg
(familjedaghem)
Bilaga 2 Taxa för äldreomsorg och funktionshinderverksamhet –
beslut enligt SoL
Bilaga 3
Taxa för kostnader, förbehållsbelopp mm inom LSS-
verksamhet
Bilaga 4
Taxa för boendeavgifter, hem som i huvudsak
tillhandahåller boende
Bilaga 5 Taxa för rådgivningsverksamhet inom socialnämnd
Centrum
Bilaga 6 Avgift för barn i feriehem och barnkolonier
Bilaga 7 Avgifter inom kulturskolan
Specifikationer
Bilaga 8 Investeringsramar * Denna specifikation ersätter investeringar
nämnder i den tryckta versionen på sida 156
Bilaga 9 Exploateringsvolymer, investeringar och koncernbidrag/finansiell
samordning
Bilaga 10 Lånebehov i bolagskoncernen för information till
Kommunfullmäktige (ej beslut)
Bilaga 11 Kommuncentrala kostnader * Denna specifikation ersätter
kommuncentrala poster i den tryckta versionen på sidorna 157–158
Kommun
Bilaga 12
Nämnder med särskild inriktning
Bilaga 13
Ekonomiska ramar för särskilda budgetposter
Bilaga 14 Finansiella mål för god ekonomisk hushållning
Bilaga 15 Förtydligande av uppdrag
Bilaga 16 Fördelningsmodell Socialnämnder 2021
Särskilt beslut avseende stadsrevisionen
Stadsrevisionen tilldelas ett kommunbidrag för år 2021 på 36 300 tkr och i flerårsplaner
med 37 348 tkr för år 2022 och med 38 400 tkr för år 2023.
Handling
2020 nr 235.
Handlingen innehåller kommunstyrelsens förslag angående budget för Göteborgs Stad
2021 och flerårsplaner för åren 2022–2023. Till handlingen hör de särskilda
budgetförslagen från Moderaterna, Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna,
Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Feministiskt initiativ, Socialdemokraterna, Demokraterna
och Sverigedemokraterna.
Till handlingen har även bilagts presidiets förslag till budget och flerårsplaner för
stadsrevisionen.
Föredragningsordning
Fullmäktiges presidium lägger fram följande förslag till föredragningsordning för årets
budgetdebatt.
Kommunfullmäktiges presidium har tillsammans med gruppledarna i fullmäktige
överenskommit att vid årets budgetsammanträde endast ha en gruppledardebatt.
Partiernas yrkanden redovisas under debatten.
För budgetärendet gäller i övrigt följande:
Presidiet kommer att ställa partiernas budgetförslag för 2021 med taxor och avgifter
inklusive flerårsplaner för 2022 och 2023 mot varandra som helheter med de mål,
riktlinjer och uppdrag som anges inom de olika verksamhetsområdena, inkluderat
samtliga bilagor, specifikationer och de särskilda beslutsförslagen avseende väsentliga
områden i budgeten, ersättningar enligt LOV, högsta tillåtna låne- och borgensvolym,
Göteborgs Stadshus AB, fastighetsnämndens köp och försäljning av fastigheter,
försörjningsstöd, socialnämnderna, fastighetsnämnden och överförmyndarnämnden,
prioriteringskriterier vid investeringar i verksamhetslokaler, utdelning från Göteborgs
Stadshus AB, kommunstyrelsens befogenheter, nämnders/styrelser befogenheter
angående kommuncentrala budgetposter, fastställande av totala kostnader för nämnderna,
taxor och avgifter för socialnämnder, nämnden för äldre samt vård och omsorg, nämnden
för funktionsstöd, grundskolenämnd och förskolenämnd och skattesats för 2021.
Slutligen behandlas presidiets förslag till budget och flerårsplaner för stadsrevisionen.
Kommunfullmäktige godkänner förslaget till föredragningsordning.
Yrkanden
Axel Josefson (M), Helene Odenjung (L) och Emmyly Bönfors (C) yrkar bifall till
Moderaternas, Liberalernas, Centerpartiets och Kristdemokraternas förslag till budget
2021 och flerårsplaner för 2022–2023.
Daniel Bernmar (V), Karin Pleijel (MP) och Stina Svensson (FI) yrkar bifall till
Vänsterpartiets, Miljöpartiets och Feministiskt initiativs förslag till budget 2021 och
flerårsplaner för 2022–2023.
Jonas Attenius (S) yrkar bifall till Socialdemokraternas förslag till budget 2021 och
flerårsplaner för 2022–2023.
Martin Wannholt (D) yrkar bifall till Demokraternas förslag till budget 2021 och
flerårsplaner för 2022–2023.
Jörgen Fogelklou (SD) yrkar bifall till Sverigedemokraternas förslag till budget 2021 och
flerårsplaner för 2022–2023.
Propositionsordning
Ordföranden ställer propositioner på förslag till budget för 2021 med taxor och avgifter
inklusive flerårsplaner för 2022 och 2023 med de mål, riktlinjer och uppdrag som anges
inom de olika verksamhetsområdena, inkluderat samtliga bilagor, specifikationer och de
särskilda beslutsförslagen avseende väsentliga områden i budgeten, ersättningar enligt
LOV, högsta tillåtna låne- och borgensvolym, Göteborgs Stadshus AB,
fastighetsnämndens köp och försäljning av fastigheter, försörjningsstöd,
socialnämnderna, fastighetsnämnden och överförmyndarnämnden, prioriteringskriterier
vid investeringar i verksamhetslokaler, utdelning från Göteborgs Stadshus AB,
kommunstyrelsens befogenheter, nämnders/styrelser befogenheter angående
kommuncentrala budgetposter, fastställande av totala kostnader för nämnderna, taxor och
avgifter för socialnämnder, nämnden för äldre samt vård och omsorg, nämnden för
funktionsstöd, grundskolenämnd och förskolenämnd och skattesats för 2021 från dels M,
L, C och KD, dels V, MP och FI, dels S, dels D samt SD.
Ordföranden finner att förslaget till budget från M, L, C och KD har bifallits.
Kommunfullmäktige beslutar härefter att bifalla kommunfullmäktiges presidiums förslag
avseende stadsrevisionens budget för 2021 och flerårsplaner för 2022 och 2023.
Reservationer
Ledamöterna från V, MP och FI reserverar sig mot beslutet.
Ledamöterna från S reserverar sig mot beslutet.
Ledamöterna från D reserverar sig mot beslutet.
Ledamöterna från SD reserverar sig mot beslutet till förmån för eget yrkande.
Protokollsutdrag skickas till
Stadens nämnder och bolag
Stadsrevisionen
Styrande dokument
BILAGA 1
Plats Ledamot Ersättare Parti Ankom Utgick
1 Rhedin, Anneli M 9:36 13:04
2 Gustafsson, Pär L 9:36 13:04
3 Eriksson, Håkan V 9:49 13:04
61 Akbas, Aslan S 9:43 13:03
62 Andreae, Ingrid S 9:45 13:04
56 Attenius, Jonas S 9:46 13:04
10 Bernmar, Daniel V 9:52 13:04
54 Blixt, Jessica D 10:05 13:04
9 Broman, Jenny V 10:04 13:04
31 Bönfors, Emmyly C 9:51 13:04
68 Danielsson, Peter D 10:03 13:03
33 Darvik, Axel L 10:00 13:04
73 Fogelklou, Jörgen SD 9:38 13:04
64 Hallengren, Håkan S 9:41 13:04
52 Hammarstrand, Anna
Karin
D 10:04 13:04
69 Harrysson, Bengt-Åke D 10:03 13:04
77 Heydari, Shadiye S 9:36 13:04
57 Johansson, Marina S 9:56 13:04
5 Josefson, Axel M 9:42 13:04
23 Klang, Hannah V 9:43 13:04
47 Lindberg, Karin D 9:38 13:04
6 Magnusson, Hampus M 10:01 13:04
34 Mildgrim, Karolina Norén Lallo, Kristina KD 10:06 13:04
7 Miskovsky, Nina M 10:01 13:04
53 Munck, Henrik D 10:03 13:04
41 Nilsson, Martin MP 9:46 13:04
18 Odenjung, Helene L 9:36 13:04
40 Parbring, Bosse MP 9:44 13:04
37 Pleijel, Karin MP 9:53 13:04
63 Ramadanovic, Admir S 9:52 13:04
70 Stafrén, Yvonne SD 9:42 13:04
12 Sundberg, Anders M 10:01 13:04
42 Svensson, Stina FI 9:45 13:04
71 Taxén Börjesson,
Pernilla
SD 9:56 13:04
14 Tharing, Kristina M 9:52 13:04
72 Tidland, Björn SD 9:36 13:04
58 Tryggvadottir Rolka,
Viktoria
S 10:07 13:04
28 Tykesson, Mattias M 9:50 13:04
25 Tånghag, Frida V 9:44 13:04
60 Voyvodova, Mariya S 9:48 13:04
21 Wallgren, Mikael V 9:55 13:04
55 Wannholt, Martin D 9:59 13:04
50 Öjeskär, Veronica D 9:48 13:04
83 Lann, Elisabet KD 9:59 9:59
83 Lann, Elisabet KD 10:00 13:04
Närvarande
Ledamöter
Tjänstgörande ersättare
Övriga ersättare
Övriga närvarande
Justeringsdag: 2020-11-12
Underskrifter
Lämna ett svar