Byggnadsnämndens arbetsutskott lämnar positivt förhandsbesked för ett BMSS-boende (bostad för särskilt service) på fastigheten.
Ärendet :
Ansökan inkom 2021-06-15 och avser nylokalisering av ett LSS-boende med tolv lägenheter inom fastigheten Åsa 3:18. Fastigheten har en areal om ca 4 200 kvm i ett delområde och är idag obebyggd. Fastigheten är vidare belägen utanför detaljplanerat område. Berörda sakägare/Remisser Enligt 9 kap. 25 § PBL ska berörda sakägare få tillfälle att yttra sig innan byggnadsnämnden tar beslut. Invändningar har kommit in från fastighetsägarna till Åsa 3:65, Åsa 5:151 samt nämnden för Teknik. Åsa 3:65 framför följande: Fastigheten förläggs på en plats där en naturlig gångpassage sker till skogen. Skogen används frekvent av boende i området, skola och fritidsverksamhet. Används även av barnen som en passage till skolan. Kommunen borde sköta om, vårda och behålla befintlig skogsmark. Skogen är en tillgång, en naturlig rekreationsplats och har ett rikt djurliv. Passar ej kringliggande befintlig bebyggelse att bygga upp ett flerbostadshus. Flerbostadshus bör planeras i i detaljplanerat område tex i planeringen av utbyggnad av Åsa som sker succesivt. Ett flerbostadshus ökar trafik och buller i området, vägarna i kring är smala och saknar trottoar, dessa smala vägar är barnens naturliga skolväg, har kommunen en plan för ökad trafik i småbostadsområde? Flerbostadshuset är tänkt att byggas i 2 våningar, detta stör den naturliga miljön. Åsa 5:151 framför följande: Det man reagerar på direkt är storleken på boendet. Sammanlagt 1240 m3. Vilket motsvarar 8 st normalvillor på ca 140 m3. Enligt förslag kommer det att bli 2 våningar direkt öster om mitt hus. Då detta hus förmodligen hamnar på en högre höjd än mitt hus innebär det a man kommer att se en hög husfasad. Man föreslår också en parkeringsplats för 10 bilar i direkt anslutning till min tomt. Detta gör ju att man förstår att det kommer att bli mycket trafik in på denna lilla villagata. Läser man på kommunens hemsida skriver man i samband med planen för Åsaberg att befintliga vägar är små och inte klarar någon ytterligare större mängd trafik. Antar a e boende av denna typ kommer a generera mycket trafik i samband med transporter för boende och personal. Min önskan är att det inte lokaliseras ett boende av denna storlek till fastigheten intill min. Nämnden för Teknik framför följande: Teknik noterar att VA finns framdraget. Kapaciteten för dricksvatten samt spillvatten är sannolikt tillräcklig. Hanteringen av dagvatten på fastigheten behöver utredas. Avfallsutrymmet bör vara väl tilltaget så att sortering av samtliga avfallsfraktioner möjliggörs. Vändplan bör uppfylla Avfall Sveriges riktlinjer, det vill säga minst 18 meter i diameter samt 1,5 meter hindersfritt utrymme runt om. Alternativt kan en vändplan anläggas enligt bifogad mall. För att Teknik ska kunna bedöma om parkeringsbehovet tillgodoses inom den egna fastigheten måste en parkeringsutredning bifogas. Utredningen bör innehålla antagande om antal boende samt besökande, färdsätt och parkeringsbehov. Alla antagande ska redovisas tydligt. Sökande har tagit del av grannars invändningar. Räddningstjänsten Storgöteborg och vägföreningen i området har inget att erinra inför beslut om förhandsbesked.
Full källtext :
Dnr BN 2021-001937
Byggnadsnämndens arbetsutskott lämnar positivt förhandsbesked för ett BMSS-boende (bostad för
särskilt service) på fastigheten.
Avgiften för beslutet är 19 200 kronor. Avgiften för förhandsbeskedet är reducerad med 19 200
kronor på grund av att beslutet har tagit mer än 10 veckor. Kostnaden blir därför 0 kronor.
Avgiften är uträknad efter Taxa för Byggnadsnämndens verksamhet, beslutad i
Kommunfullmäktige 2019-08-13 § 107.
Byggnadshöjden på den sökta åtgärden ska i möjligaste mån hållas nere och vara väl anpassad till
övriga bostäder i förevarande område.
Kommunmedborgare ska kunna nå naturområden i anslutning till föreslagen åtgärd. Sökande ska
sålunda möjliggöra tillträde för omgivningen till naturområden bakom byggnaden.
Enligt 9 kap. 39 § PBL innebär inte att sökt åtgärd får påbörjas. För att påbörja den sökta åtgärden
krävs således bygglov.
Det är inte någon förutsättning för förhandsbesked att det finns en nyttjanderätt till marken.
Frågorna om servitut till väg och avloppsanläggning faller därmed utanför prövningen av
förhandsbeskedet.
Slutligt ställningstagande till det sökta enbostadshusets placering och utformning ska ske i samråd
med bygg- och miljöförvaltningen.
Beslutet kommer att kungöras i Post- och Inrikes Tidningar. Dessutom kommer samtliga i ärendet
berörda sakägare att informeras och delges beslutet.
Beslutet vinner laga kraft fyra veckor efter kungörelsedelgivning, alternativt tre veckor efter
förenklad delgivning. Åtgärden får påbörjas tidigast fyra veckor efter att detta beslut har kungjorts i
Post- och Inrikes Tidningar.
Byggnadsnämndens arbetsutskott konstaterar att ansökan avser nylokalisering av en bostad med
särskilt service, ett s.k. LSS-boende, med tolv lägenheter inom en fastighet med en areal om cirka 4
200 kvm. Aktuell fastighet är obebyggd och belägen i Åsa utvecklingsområde som ligger utanför
detaljplanerat område. Fastigheten omfattas vidare av översiktsplan, ÖP06.
Med beaktande av ovan anförda uppgifter och vad som i övrigt framgår av ärendet bedömer
byggnadsnämndens arbetsutskott att förevarande ansökan inte omfattas av detaljplanekravet. Detta
med beaktande av att föreslagen åtgärd utgör en komplettering av befintlig byggelse-grupp som inte
föranleder behov av ytterligare reglering av bebyggelsens behov. Åtgärden anses sålunda inte vara
av sådan art eller omfattning att det medför en utökad bebyggelse i området. Åtgärden anses inte
heller medföra negativ prejudicerande verkan. Ansökan anses därtill uppfylla kraven enligt 9 kap.
31 § punkt 3 PBL då LSS-boendet är lämpligt utformad och placerad med hänsyn till stads- och
landskapsbilden, natur- och kulturvärden på platsen samt intresset av en god helhetsverkan.
Arbetsutskottet har tagit del av flera grannars negativa inställning till den sökta åtgärden. De
invändningar som inkommit i ärendet föranleder dock inte ett annat ställningstagande från
arbetsutskottet som bedömer att förevarande lokalisering av ett LSS-boende är strategiskt viktigt för
att uppnå kommunens bostadsförsörjningsprogram, bl.a. genom integrering av gruppbostäder med
annan form av bebyggelse inom förevarande område som har nära till service och kollektivtrafik.
Lokalisering av ett boende i Åsa utvecklingsområde är sålunda resurseffektivt och åtgärden kan dra
nytta av infrastruktur som redan är uppbyggd i området. Åtgärden bidrar till att grupper med
funktionsnedsättning kan bo och leva på samma villkor som övriga medborgare. Arbetsutskottet
anser därför att förevarande lokalisering är lämplig med hänsyn till kravet på långsiktig god
hushållning av mark samt i linje med kommunens strategiska tätortsutveckling. Föreslagen
lokalisering anses därmed uppfylla lämplighets- och hushållningskraven i 2 kap. 2-3 § PBL.
Arbetsutskottet bedömer följaktligen att förevarande ansökan inte har någon påverkan på
bebyggelsetrycket i området och att det inte föreligger några markanvändningsintressen som kan
anses vara motstridiga.
Sammantaget bedömer arbetsutskottet att föreslagen åtgärd inte utlöser detaljplanekrav, att åtgärden
passar in i landskapet och närliggande bebyggelse samt att den är lämplig utifrån platsens
förutsättningar. Åtgärden bedöms inte heller innebära några olägenheter som kan anses vara
betydande.
Villkoren motiveras med att den sökta åtgärden behöver anpassas till övrig bebyggelse såvitt avser
byggnadshöjd och möjliggöra för kommunmedborgare att röra sig i naturområden som är i
anslutning till LSS-bostaden.
Detta beslut överklagas genom att en skrivelse skickas till Byggnadsnämnden, Kungsbacka
kommun, inom tre veckor från den dag då den som vill överklaga tog del av beslutet. Om skrivelsen
har kommit in i rätt tid skickar Byggnadsnämnden den vidare till Länsstyrelsen i Hallands län, som
prövar det överklagade beslutet. Om överklagan kommer in för sent avvisas den.
Överklagan ska innehålla vad för beslut som överklagas, varför det ska ändras och hur det ska
ändras. Den som överklagar ska också uppge sina kontaktuppgifter i form av namn, postadress,
telefonnummer och gärna e-postadress, samt underteckna överklagan. Om det finns handlingar som
stöd för överklagan ska dessa bifogas.
Överklagandet får gärna skickas per e-post till info@kungsbacka.se.
Förvaltningens tjänsteskrivelse, 2021-09-27
Ansökan, 2021-06-15.
Ansökan inkom 2021-06-15 och avser nylokalisering av ett LSS-boende med tolv lägenheter inom
fastigheten Åsa 3:18. Fastigheten har en areal om ca 4 200 kvm i ett delområde och är idag
obebyggd. Fastigheten är vidare belägen utanför detaljplanerat område.
Berörda sakägare/Remisser
Enligt 9 kap. 25 § PBL ska berörda sakägare få tillfälle att yttra sig innan byggnadsnämnden tar
beslut. Invändningar har kommit in från fastighetsägarna till Åsa 3:65, Åsa 5:151 samt nämnden för
Teknik.
Åsa 3:65 framför följande: Fastigheten förläggs på en plats där en naturlig gångpassage sker till skogen. Skogen
används frekvent av boende i området, skola och fritidsverksamhet. Används även av barnen som en passage till skolan.
Kommunen borde sköta om, vårda och behålla befintlig skogsmark. Skogen är en tillgång, en naturlig rekreationsplats
och har ett rikt djurliv. Passar ej kringliggande befintlig bebyggelse att bygga upp ett flerbostadshus. Flerbostadshus bör
planeras i i detaljplanerat område tex i planeringen av utbyggnad av Åsa som sker succesivt. Ett flerbostadshus ökar
trafik och buller i området, vägarna i kring är smala och saknar trottoar, dessa smala vägar är barnens naturliga skolväg,
har kommunen en plan för ökad trafik i småbostadsområde? Flerbostadshuset är tänkt att byggas i 2 våningar, detta stör
den naturliga miljön.
Åsa 5:151 framför följande: Det man reagerar på direkt är storleken på boendet. Sammanlagt 1240 m3. Vilket
motsvarar 8 st normalvillor på ca 140 m3. Enligt förslag kommer det att bli 2 våningar direkt öster om mitt hus. Då
detta hus förmodligen hamnar på en högre höjd än mitt hus innebär det a man kommer att se en hög husfasad. Man
föreslår också en parkeringsplats för 10 bilar i direkt anslutning till min tomt. Detta gör ju att man förstår att det
kommer att bli mycket trafik in på denna lilla villagata. Läser man på kommunens hemsida skriver man i samband med
planen för Åsaberg att befintliga vägar är små och inte klarar någon ytterligare större mängd trafik. Antar a e boende av
denna typ kommer a generera mycket trafik i samband med transporter för boende och personal. Min önskan är att det
inte lokaliseras ett boende av denna storlek till fastigheten intill min.
Nämnden för Teknik framför följande: Teknik noterar att VA finns framdraget. Kapaciteten för dricksvatten
samt spillvatten är sannolikt tillräcklig. Hanteringen av dagvatten på fastigheten behöver utredas. Avfallsutrymmet bör
vara väl tilltaget så att sortering av samtliga avfallsfraktioner möjliggörs. Vändplan bör uppfylla Avfall Sveriges
riktlinjer, det vill säga minst 18 meter i diameter samt 1,5 meter hindersfritt utrymme runt om. Alternativt kan en
vändplan anläggas enligt bifogad mall. För att Teknik ska kunna bedöma om parkeringsbehovet tillgodoses inom den
egna fastigheten måste en parkeringsutredning bifogas. Utredningen bör innehålla antagande om antal boende samt
besökande, färdsätt och parkeringsbehov. Alla antagande ska redovisas tydligt.
Sökande har tagit del av grannars invändningar.
Räddningstjänsten Storgöteborg och vägföreningen i området har inget att erinra inför beslut om
förhandsbesked.
Heinrich Kaufmann (C) yrkar på positivt förhandsbesked med villkor att sökande ska hålla ner
byggnadshöjden samt möjliggöra för kommunmedborgare att nå naturområdena bakom byggnaden.
Det positiva förhandsbeskedet motiveras med att åtgärden inte omfattas av detalj-planekrav utan
utgör komplettering av en befintlig byggelsegrupp som inte föranleder behov av ytterligare
reglering av bebyggelsens behov. Åtgärden är inte av sådan art eller omfattning att den medför en
utökad bebyggelse i området. Åtgärden anses inte heller medföra negativ prejudicerande verkan.
Åtgärden är vidare lämpligt utformad samt placerad med hänsyn till stads- och landskapsbilden,
natur- och kulturvärden på platsen samt intresset av en god helhetsverkan. Lokalisering av ett LSS-
boende i Åsa utvecklingsområde är resurseffektivt och åtgärden kan dra nytta av infrastruktur som
redan är uppbyggd i området. Åtgärden uppfyller därmed lämplighets- och hushållningskraven i 2
kap. 2-3 § PBL. Det föreligger inte några markanvändningsintressen som kan anses vara
motstridiga. Det föreligger inte heller några olägenheter som kan anses vara betydande.
Villkoren motiveras med att den sökta åtgärden behöver anpassas till övrig bebyggelse såvitt avser
byggnadshöjd och möjliggöra för kommunmedborgare att röra sig i naturområden som är i
anslutning till LSS-bostaden.
Ordförande Thure Sandén (M) konstaterar att det finns två förslag till beslut, förvaltningens förslag
respektive Heinrich Kaufmanns (C) yrkande. Ordföranden (M) prövar förslagen och finner att
arbetsutskottet beslutar enligt Heinrich Kaufmanns (C) yrkande.
Sökande (A-post)
Åsa 3:65, Åsa 5:151 (delges)
Räddningstjänsten i Storgöteborg (A-post)
Post- och Inrikes Tidningar
Förvaltningen för Teknik (intern post)
Lämna ett svar