Kommunstyrelsens beslut:
Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg beviljas ett investeringsbidrag ommaximalt 300 tkr.
Ärendet :
Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg har inkommit med en ansökan om investeringsbidrag för att isolera ouppvärmt trädriftlokstall i Anten. Föreningen har upprättat en projektkalkyl som uppgår till cirka 762 tkr. Byggprojektet syftar till att skydda värdefulla ånglok som under vintertid förvaras i det ouppvärmda trädriftlokstallet.
Läs mer:
- Res med AGJ – Anten – Gräfsnäs Järnväg (www.agj.net)
- Anten Gräfsnäs museijärnväg (www.vastsverige.com)
- Tidtabell – Anten – Gräfsnäs Järnväg (www.agj.net)
- Anten-Gräfsnäs Järnväg – Home | Facebook (www.facebook.com)
- Anten–Gräfsnäs Järnväg – Wikipedia (sv.wikipedia.org)
Full källtext :
Ansökan om stöd för byggprojekt från Museiföreningen Anten-Gräfsnäs
Järnväg
Ärendebeskrivning
Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg har inkommit med en ansökan om
investeringsbidrag för att isolera ouppvärmt trädriftlokstall i Anten. Föreningen har upprättat
en projektkalkyl som uppgår till cirka 762 tkr. Byggprojektet syftar till att skydda värdefulla
ånglok som under vintertid förvaras i det ouppvärmda trädriftlokstallet.
Beredning
Kommunledningskontoret har i skrivelse den 30 juni 2021 lämnat följande yttrande:
Inkommen ansökan har behandlats enligt gällande riktlinjer för investeringsbidrag. Enligt
riktlinjerna framgår att investeringsstöd kan sökas för nybyggnad, tillbyggnad och renovering
av anläggning och till verksamhetsmaterial med större inköpsvärde. Vidare syftar bidraget till
att ge en grundtrygghet för verksamhet i den anläggning föreningen hyr eller äger. Därtill ska
anläggningen vara belägen i Alingsås kommun. Kommunens insats i förhållande till den
totala investeringen bör inte överstiga 50 procent. Utbetalning av beviljat investeringsbidrag
sker alltid efter inlämnande av fakturor eller kvitton för att säkerställa att medlen används till
det ändamål som beviljats av kommunstyrelsen.
Alingsås kommuns budget 2021–2023 anger att kommunen ska skapa goda förutsättningar
för föreningar, enskilda och företag att verka inom idrotts- och fritidsområdet. Kommunen ska
också medverka till att nya idrottsanläggningar kommer till och ge bra stöd till idrott och
föreningsliv.
Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg (AGJ) har sedan 1970 bedrivit Anten-Gräfsnäs
Järnväg i ideell regi och föreningen bildades år 1965. Föreningen anger att antalet
medlemmar uppgår till cirka 1 100 stycken. Av dessa deltar omkring 90 aktivt i verksamheten
med olika arbetsinsatser och medlemmarna lägger många ideella arbetstimmar för att hålla
verksamheten igång. Årligen genomförs cirka 32 000 enkelresor med tågen vid AGJ och
museiverksamheten besöks av ytterligare minst 5 000 personer.
I föreningens ansökan anges att det är viktigt att för framtiden försöka spara och kunna visa
upp hur en smalspårig järnväg med allt vad därtill hör, en gång kunde se ut och fungera.
Ambitionen är att försöka bevara en kortare järnvägssträcka intakt och där även slå vakt om
hela den miljö och atmosfär som fanns vid en mindre järnväg. Föreningens ambition är
således att kunna köra gammaldags tåg i en autentisk miljö, utan större störande inslag från
dagens moderna samhälle.
KS § 137, forts
Av föreningens underlag framgår att mycket av den infrastruktur som saknades vid
trafikstarten har byggts upp steg för steg. Nu bedömer föreningen att uppbyggnaden är klar
till 90 procent. Det återstår dock några väsentliga byggstenar i projektet för att AGJ ska bli en
komplett fungerande museijärnväg och kunna visas på det sätt som var tänkt. Ytterligare
beskrivning av föreningens verksamhet och framtida byggprojekt framgår av ansökan som
bifogas med ärendet.
Föreningen söker investeringsbidrag för projektet Skyddande av rullande kulturobjekt.
Projektet syftar till att isolera befintligt lokstall så att möjligheter ges att under vintertid förvara
trafikånglok i ett uppvärmt utrymme utan att riskera att delar av dessa fryser sönder.
Föreningen har idag en oisolerad byggnad som fungerar som skydd för driftsånglok, vilket
anges som en stor förbättring mot den tidigare utomhusförvaringen. Däremot anger
föreningen att trots denna inomhusförvaring så tär detta på ångloken och maskindelar rostar
om dessa inte noga skyddas. För att åtgärda detta krävs en stor avställningsinsats på hösten
från medlemmarna. Med förvaring i en uppvärmd byggnad skulle avställningsinsatsen
minska och med detta följer även positiva effekter då man skulle kunna genomföra
underhållsinsatser på loken utan att dessa flyttas till verkstadsbyggnaden. Projektet
genomförs i två etapper där den första etappen består av att gjuta golv i byggnaden. Därefter
påbörjas isolering och tätning av byggnadens väggar och tak. Arbetsinsatsen genomförs i
egen regi och med entreprenör. Föreningens bedömning är att projektet exempelvis leder till
att trafiksäsongen kan utökas eftersom driftsättande av loken underlättas.
Föreningens ansökan om investeringsbidrag uppgår till 300 tkr. Den totala projektkalkylen
uppgår till cirka 762 tkr. Kommunens finansiering av projektet skulle vid ett beviljande av
förslaget uppgå till cirka 39 procent, vilket ligger inom riktlinjernas intervall.
Sparbanksstiftelsen Alingsås har beviljat 300 tkr till projektet. Föreningen bidrar till projektet i
form av finansiering (cirka 162 tkr) och egna insatser under byggnationen.
Arbetsutskottet har den 23 augusti 2021, § 149 behandlat ärendet.
Beslut
Kommunstyrelsens beslut:
Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg beviljas ett investeringsbidrag om
maximalt 300 tkr.
Expedieras till
Museiföreningen Anten-Gräfsnäs Järnväg, klk-ek
Lämna ett svar