Byggnadsnämnden beviljar bygglov för nybyggnad av 56 flerbostadshuslägenheter, gemensamhetslokal, murar, staket, samt parkeringsplatser.
Ärendet :
Byggnadsförvaltningen har fått in en ansökan om bygglov för flerbostadshus på fastigheten
Rossared 5:18. Beslut fattades 2020-09-17 BN § 221 , beslutet överklagades och upphävdes av länsstyrelsen då några grannar inte hade getts möjlighet att yttra sig. Samtliga rågrannar ha nu hörts i ansökan.
Eksta AB planerar att bygga sammanlagt 56 lägenheter i småhus. Husen varierar från en till två våningar. Husen närmast Ärtvägen byggs i en våning. Det byggs också en gemensamhetslokal (F1) som består av tre samlingslokaler, ett mötesrum, en undercentral för fjärrvärme och en miljöstation.
Eksta Ab har ägt marken i området sedan 1999. Man bedömer att det finns ett stort behov av flerbostadslägenheter i Fjärås
Full källtext :
Dnr BN 2019-001110
Byggnadsnämnden beviljar bygglov för nybyggnad av 56 flerbostadshuslägenheter,
gemensamhetslokal, murar, staket, samt parkeringsplatser.
Lovet upphör att gälla om åtgärden inte har påbörjats inom två år och avslutats inom fem år från det
att beslutet vann laga kraft.
Golvhöjderna för byggnaderna fastställs till de höjder som redovisas på situationsplanen.
Kontrollansvarig för åtgärden är xxxxxx.
Avgiften för bygglovsbeslutet är 111 108 kronor och är redan delfakturerad vid tidigare beslut.
Avgiften för byggskedet tillkommer och debiteras separat vid start- och slutbesked. Observera att
eventuell utstakning och lägeskontroll inte är med i ovanstående belopp.
Avgiften är uträknad efter Taxa för byggnadsnämndens verksamhet, beslutad i kommunfullmäktige,
2011-12-06, § 246.
Innan ni får påbörja byggnadsarbetet måste ni ha fått ett startbesked från byggnadsnämnden.
Dessutom måste överklagandetiden ha löpt ut. Den räknas fyra veckor från att beslutet kungjordes i
Post- och Inrikes Tidningar.
Om åtgärden påbörjas efter att fyra veckor har förflutit från kungörelsen men innan lovbeslutet har
vunnit laga kraft sker det på egen risk eftersom lovbeslutet kan komma att upphävas om det
överklagas.
Beslutet kommer även att skickas till berörda sakägare. Fastighetsägarna till Rossared 5:61 m fl
delges beslutet.
Enligt plan- och bygglagen 9 kap. 30 § (PBL, SFS 2010:900) ska bygglov ges för en åtgärd inom ett
område med detaljplan, om åtgärden stämmer med detaljplanen. Trots detta kan, enligt PBL 9 kap.
31 b-c §§, bygglov ges för en åtgärd som utgör en avvikelse från detaljplanen om avvikelsen är
förenlig med detaljplanens syfte och avvikelsen är liten. Efter detaljplanens genomförandetid kan
bygglov även ges för en åtgärd som avviker från detaljplanen men är förenlig med detaljplanens
syfte och tillgodoser ett gemensamt behov eller ett allmänt intresse.
Föreslagen åtgärd avviker från detaljplanens bestämmelser beträffande byggnadshöjd samt
placering av körväg för renhållningsfordon på mark som får användas för gång- och cykelvägar,lekredskap samt transformatorstation. Förvaltningen bedömer att avvikelsen är liten och förenligt
med detaljplanens syfte. Körväg för renhållningsfordon utgör ett gemensamt behov för området.
Detaljplanen för området togs fram i början av 1990-talet och har regler för husens placering och
byggnadshöjd. Marknivåerna har visats sig inte helt överensstämma med höjdredovisningen på
plankartan. Marken i övre delen av område är relativ plan och därför föreslår sökanden tvåplanshus
istället för sluttningshus. På sluttningshusen är entrèn och fönster placerade på gavlarna i
bottenvåningen för att få bättre ljusförhållanden och effektivare planlösning. Detta påverkar starkt
hur byggnadshöjden beräknas.
För hustyp A1-A6 är byggnadshöjden 5.020 m. Avvikelse för A1, A2, A3 och A5 är 0.27 m.
För hustyp B1-B2 är byggnadshöjden 5.860 m. Avvikelse för B1 och B2 är 1,11 m.
För hustyp C1-C4 är byggnadshöjden 5.860 m. Avvikelse för C1 är 1,11 m och avvikelse för C2,
C3, C4 är 0,11 m.
För hustyp D1-D2 är byggnadshöjden 3.530 m. Avvikelsen är 0,03 m.
För hustyp E1 är byggnadshöjden 3.610 m. Avvikelsen är 0,11 m.
För hustyp F1 är byggnadshöjden 4.270 m. Avvikelsen är 0,77 m.
Energikraven för bostadshus har sedan 90-talet skärpts vilket gör att isoleringstjockleken ökar
radikalt i takkonstruktionen. Överskridande av byggnadshöjden i denna del är alltså påkallat av
byggnadstekniska skäl.
För att undvika backvändning och stora vändplatser för renhållningsfördon har en del av körvägen
placerats på n1 – mark där bl a gång- och cykelvägar får korsa området.
Förvaltningen bedömer att det finns särskilda skäl till placeringen av körvägen för
renhållningsfordon på n1-området.
Förvaltningen bedömer att ansökan uppfyller kraven enligt PBL 9 kap. 30 § punkt 4 då
byggnaderna är lämpligt utformade och placerade med hänsyn till stads- och landskapsbilden,
natur- och kulturvärden på platsen och intresset av en god helhetsverkan. Vidare bedömer
förvaltningen att åtgärden inte innebär en sådan betydande olägenhet som avses i PBL 2 kap. 9 §.
Bygglov ska därför beviljas.
I och med ovanstående motiveringar bedömer förvaltningen att inkomna invändningar från berörda
sakägare har blivit bemötta.
Detta beslut överklagas genom att en skrivelse skickas till Byggnadsnämnden, Kungsbacka
kommun, inom tre veckor från den dag då den som vill överklaga tog del av beslutet. Om skrivelsen
har kommit in i rätt tid skickar Byggnadsnämnden den vidare till Länsstyrelsen i Hallands län, som
prövar det överklagade beslutet. Om överklagan kommer in för sent avvisas den.
Överklagan ska innehålla vad för beslut som överklagas, varför det ska ändras och hur det ska
ändras. Den som överklagar ska också uppge sina kontaktuppgifter i form av namn, postadress,telefonnummer och gärna e-postadress, samt underteckna överklagan. Om det finns handlingar som
stöd för överklagan ska dessa bifogas.
Överklagandet får gärna skickas per e-post till info@kungsbacka.se.
Byggnadsförvaltningen har fått in en ansökan om bygglov för flerbostadshus på fastigheten
Rossared 5:18. Beslut fattades 2020-09-17 BN § 221 , beslutet överklagades och upphävdes av
länsstyrelsen då några grannar inte hade getts möjlighet att yttra sig. Samtliga rågrannar ha nu hörts
i ansökan.
Eksta AB planerar att bygga sammanlagt 56 lägenheter i småhus. Husen varierar från en till två
våningar. Husen närmast Ärtvägen byggs i en våning. Det byggs också en gemensamhetslokal (F1)
som består av tre samlingslokaler, ett mötesrum, en undercentral för fjärrvärme och en miljöstation.
Eksta Ab har ägt marken i området sedan 1999. Man bedömer att det finns ett stort behov av
flerbostadslägenheter i Fjärås
Byggnadsnämndens arbetsutskott, 2021-03-04, § 89
Förvaltningens tjänsteskrivelse, 2021-02-17
Ansökan, 2019-07-05
Komplettering 2020-05-08 samt 2020-08-24
Tillgänglighetsutlåtande 2020-05-08
Yttranden från sakägare
Ansökan registrerades 2019-07-05. Ansökan var komplett 2020-08-24. Beslut fattades 2020-09-17
BN § 221 , beslutet överklagades. Länsstyrelsen beslutade 2020-12-08 att upphäva
byggnadsnämndens beslut och återförvisa ärendet för fortsatt handläggning.
Ansökan gäller nybyggnad av 56 flerbostadslägenheter i 15 huskroppar med en byggnadsarea om
3195 m2 , bruttoarea på 5432 m2 , Biarea förråd 381 m2 och utvändiga teknikrum 43 m2 .
Vidare gäller ansökan en gemensamhetsbyggnad med en byggnadsarea om 149.5 m2 .och
bruttoarea på 298 m2 . Lokalarea 162.5 m2 . Biarea 43.7 m2 . Övrig area 58.5 m2 .
I ansökan ingår också planering av marken runt byggnaderna, staket, murar samt parkeringsplatser.
Den nya marknivån finns redovisad på fasadritningen/markplaneringsritningen. P-behov beräknas
till 1,6 pl/lgh. 90 platser varav 13 hkp redovisas.
Av de 56 lägenheterna är 6 st 1 rok, 27 st 2 rok, 18 st 3 rok och 5 st 4 rok.
Planförutsättningar
Fastigheten som ska bebyggas ligger inom detaljplan för Må 2:1 och Rossared 5:18, (FJP 16), laga
kraft 1992-12-08, vars syfte är att möjliggöra byggnader för bostäder. I detaljplanen regleras bland
annat byggrätternas storlek och byggnadshöjd.Avvikelse från detaljplan
Föreslagen åtgärd avviker från detaljplanens bestämmelser beträffande byggnadshöjd samt
placering av körväg för renhållningsfordon på mark som får användas för gång- och cykelvägar,
lekplats samt transformatorstation.
Beräkning av byggnadshöjd
Byggnadshöjden har beräknats genom att först bestämma om byggnaden ska ses som sammansatt
eller inte. Därefter har den beräkningsgrundande fasaden, samt det dominerande fasadplanet
bestämts, och till sist har det konstaterats varifrån höjden ska mätas.
För byggnader med en traditionell rektangulär planutformning – två långsidor och två gavlar – ska
huvudregeln enligt Boverkets allmänna råd tillämpas vid fastställande av beräkningsgrundande
fasad (se MÖD:s avgörande i mål nummer 8739-15). Gavlarna ska inte påverka höjdmåttet. Den av
långsidorna som bedöms ha störst allmänpåverkan ska väljas som beräkningsgrundande.
Förvaltningen anser att entréfasaden är den beräkningsgrundande. Avståndet från det dominerande
fasadplanet till allmän plats är mer än sex m. Byggnadshöjden beräknas därför utifrån
medelmarknivån invid fasad.
Övriga förutsättningar
Platsen som föreslås för bebyggelse ligger i en sluttning med delvis öppen och delvis bevuxen
terräng i bakkant åt nordost, och befintligt bostadsområde nedanför i sydväst.
Avlopp
Fastigheten ansluts till kommunalt avlopp.
Kommunicering
Om åtgärden avviker mot detaljplan, eller ska utföras utanför detaljplan ska berörda
sakägare/grannar få tillfälle att yttra sig innan byggnadsnämnden tar beslut, plan- och bygglagen 9
kap. 25 § (PBL, SFS 2010:900).
Berörda sakägare har fått tillfälle att yttra sig. Flera yttranden inkom med synpunkter på förslaget.
Byggnadsnämnden och Eksta AB höll under hösten 2019 ett informationsmöte för berörda grannar.
Vid mötet framkom vissa synpunkter och kommentarer från de närvarande. Dessutom kom ett antal
skriftliga yttranden in. Eksta AB har därefter bearbetat förslaget och gjort justeringar.
Gångvägens sträckning och lutning m vid parkeringen/Ärtvägen har redovisats på
markplaneringsritning. Trappor har tillkommit för att stoppa okynneskörningar med cykel och
moped. Synpunkter framkom angående dagvattenfrågan. Ett avskärande dike ovanför
parhusen/Ärtvägen är befintligt och har underhållits av Eksta AB. En avskärande vall ovanför
villatomterna kommer att anläggas i entreprenaden. Nya hårdgjorda ytor såsom tak, vägar och
parkeringar kommer att samlas och tas omhand med lokalt omhändertagande av dagvatten
redovisad på markplaneringsritning. Insynsproblematik för befintliga villatomter kommer att lösas
med nya häckar, som visas på markplaneringsritning.
Efter justeringen har förslaget åter skickats ut till sakägarna under sommaren 2020. Två yttranden
har inkommit, Det ena yttrandet berör att en reviderad markplaneringsritning och skulle hapresenterats av Eksta AB. Denna ritning inkom 2020-09-24 från Eksta AB. Den andra synpunkten
berör inrättandet av en miljöstation i området, Förslaget innebär att ett soprum för hushållssopor
och viss återvinning placeras i den nya gemensamhetsanläggningen, ingen miljöstation
Efter beslut 2020-09-17 BN § 221 , överklagades beslutet av fastighetsägare till Rossared 5:41,
Länsstyrelsen beslutade att upphäva byggnadsnämndens beslut och återförvisa ärendet för att höra
fler grannar. Samtliga rågrannar angränsande till den stora fastigheten har därefter hörts.
Synpunkter har inkommit från Rossared 5:29 ” En gång/cykel väg i nedförsbacke ut på en
parkering/väg är väldigt olämpligt” och Rossared 5:23. Rossared 5:23 ligger nordost om
fastigheten, ej rågranne, och anser att förslaget inte passar in i omgivningen samt påverkar deras
utsikt då husen närmast dem överstiger detaljplanens byggnadshöjd och blir tvåvåningshus och inte
suterränghus. Sökanden har tagit del av dessa yttranden men ej ändrat ansökan.
Ordförande Thure Sandén (M) konstaterar att det finns ett förslag till beslut, arbetsutskottets
förslag.
Ordföranden (M) prövar förslaget och finner att byggnadsnämnden bifaller det.
Sökande, Skatteverket (A-post)
Post- och Inrikes Tidningar
Fastighetsägare till Rossared 5:23, 5:29, 5:41, 5:42, 5:60, 5:61, 5:62, 5:63 (delges)
Lämna ett svar