Miljö- och byggnadsnämnden beslutar att för Laholms tätort ska hastigheten inom tättbebyggt område vara 40 km/h, förutom att det ska vara 30 km/h där det är befogat, som i anslutning till skola och för-skola. Gångfartsområdet i stadskärnan undantas då en översyn av området ska ske. Inga andra hastigheter ska förekomma.
Miljö- och byggnadsnämnden beslutar att samråda med berörda parter om detta nya förslag till lokala trafikföreskrifter om hastigheter inom tättbebyggt område i Laholms tätort.
Miljö- och byggnadsnämndens beslutar att samråd även ska ske med politiska partier som är representerade i kommunfullmäktige. _____
Ärendet :
Miljö- och byggnadsnämnden har den 23 september 2015 § 131 be-slutat att genomföra åtgärderna i hastighetsanalysen för Laholms kommun, som upprättades år 2013, men med förändring att där det är 30 km/h i analysen ändras detta till 40 km/h. Detta gäller dock inte där det är befogat med 30 km/h som till exempel vid skolor eller mot-svarande.
Inför genomförandet av hastighetsanalysen i kommunen, ska enligt beslutet varje ort studeras och behandlas var för sig. Enligt hastig-hetsanalysen för Laholms kommun från 2013, skulle de smala ga-
torna i Laholms centrum bli gångfartsområde, när analysen genom-fördes i Laholms tätort.
Översyn av gångfartsområdet i stadskärnan avvaktas och planeras att ses över i samband med att åtgärder för stadskärnan ska genomföras utifrån framtaget utvecklingsprogram för Laholm stadskärna 2025, som beslutat av kommunfullmäktige den 29 oktober 2019, § 125.
Trafikplaneraren har tagit fram ett förslag till samrådshandling gäl-lande lokala trafikföreskrifter om hastigheter inom tättbebyggt om-råde i Laholms tätort.
Förslaget innebär 40 km/h inom tättbebyggt område, men 30 km/h utanför förskolor, skolor och idrottsplats, 50 km/h för omledningsväg och led av farligt gods samt 60 km/h på genomfartsleder.
Beredningsutskottet föreslår vid sitt möte den 4 november 2020 §
166, att miljö- och byggnadsnämnden beslutar att för Laholms tätort ska hastigheten inom tättbebyggt område vara 40 km/h, förutom att det ska vara 30 km/h där det är befogat, som i anslutning till skola och förskola.
Gångfartsområdet i stadskärnan undantas då en översyn av området ska ske. Inga andra hastigheter ska förekomma. Detta förslag ska samrådas med berörda parter.
Miljö- och byggnadsnämnden återremitterade ärendet till trafikpla-neraren den 18 november 2020 § 160, för att se över hastigheten i kvarteret kring Parkskolan.
Trafikplaneraren har enligt uppdraget från miljö- och byggnads-nämnden, sett över området kring Parkskolan och tagit fram ett nytt förslag på hastigheter inom tättbebyggt område.
Beredningsutskottet ställer sig bakom trafikplanerarens nya förslag på hastigheter i Laholms tätort.
Full källtext :
MBN § 177 Dnr 2015-000108
Genomförande av hastighetsanalysen i Laholm tätort – Samråd
Miljö- och byggnadsnämndens beslut
Miljö- och byggnadsnämnden beslutar att för Laholms tätort ska has-
tigheten inom tättbebyggt område vara 40 km/h, förutom att det ska
vara 30 km/h där det är befogat, som i anslutning till skola och för-
skola. Gångfartsområdet i stadskärnan undantas då en översyn av
området ska ske. Inga andra hastigheter ska förekomma.
Miljö- och byggnadsnämnden beslutar att samråda med berörda par-
ter om detta nya förslag till lokala trafikföreskrifter om hastigheter
inom tättbebyggt område i Laholms tätort.
Miljö- och byggnadsnämndens beslutar att samråd även ska ske med
politiska partier som är representerade i kommunfullmäktige.
_____
Ärendebeskrivning
Miljö- och byggnadsnämnden har den 23 september 2015 § 131 be-
slutat att genomföra åtgärderna i hastighetsanalysen för Laholms
kommun, som upprättades år 2013, men med förändring att där det
är 30 km/h i analysen ändras detta till 40 km/h. Detta gäller dock inte
där det är befogat med 30 km/h som till exempel vid skolor eller mot-
svarande.
Inför genomförandet av hastighetsanalysen i kommunen, ska enligt
beslutet varje ort studeras och behandlas var för sig. Enligt hastig-
hetsanalysen för Laholms kommun från 2013, skulle de smala ga-
torna i Laholms centrum bli gångfartsområde, när analysen genom-
fördes i Laholms tätort.
Översyn av gångfartsområdet i stadskärnan avvaktas och planeras att
ses över i samband med att åtgärder för stadskärnan ska genomföras
utifrån framtaget utvecklingsprogram för Laholm stadskärna 2025,
som beslutat av kommunfullmäktige den 29 oktober 2019, § 125.
Trafikplaneraren har tagit fram ett förslag till samrådshandling gäl-
lande lokala trafikföreskrifter om hastigheter inom tättbebyggt om-
råde i Laholms tätort.
Förslaget innebär 40 km/h inom tättbebyggt område, men 30 km/h
utanför förskolor, skolor och idrottsplats, 50 km/h för omledningsväg
och led av farligt gods samt 60 km/h på genomfartsleder.
Beredningsutskottet föreslår vid sitt möte den 4 november 2020 §
166, att miljö- och byggnadsnämnden beslutar att för Laholms tätort
ska hastigheten inom tättbebyggt område vara 40 km/h, förutom att
det ska vara 30 km/h där det är befogat, som i anslutning till skola
och förskola.
Gångfartsområdet i stadskärnan undantas då en översyn av området
ska ske. Inga andra hastigheter ska förekomma. Detta förslag ska
samrådas med berörda parter.
Miljö- och byggnadsnämnden återremitterade ärendet till trafikpla-
neraren den 18 november 2020 § 160, för att se över hastigheten i
kvarteret kring Parkskolan.
Trafikplaneraren har enligt uppdraget från miljö- och byggnads-
nämnden, sett över området kring Parkskolan och tagit fram ett nytt
förslag på hastigheter inom tättbebyggt område.
Beredningsutskottet ställer sig bakom trafikplanerarens nya förslag
på hastigheter i Laholms tätort.
Beslutsunderlag
Tjänsteskrivelse den 23 oktober 2020
Beredningsutskottets protokoll den 4 november 2020 § 166
Miljö- och byggnadsnämndens protokoll den 18 november 2020 §
160
Beredningsutskottets protokoll den 2 december 2020 § 183
Förslag till beslut på sammanträdet
Gudrun Pettersson (C): Tilläggsförslag; Miljö- och byggnadsnämn-
dens beslutar att samråd även ska ske med politiska partier som är
representerade i kommunfullmäktige.
Beslutsgång
Ordföranden frågar på beredningsutskottets förslag till beslut och fin-
ner att miljö- och byggnadsnämnden beslutar i enlighet med det-
samma.
Ordföranden frågar därefter på Gudrun Petterssons tilläggsförslag
och finner att miljö- och byggnadsnämnden beslutar i enlighet med
tilläggsförslaget.
Ordföranden avslutar ärendet med att ställa frågan till miljö- och
byggnadsnämnden om alla ledamöter anser sig ha deltagit i ärendet
på lika villkor och finner att så skett.
Beslutet skickas till:
Trafikplaneraren
Lämna ett svar